Leselyst fra 0-18

Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Våre mål er:

– å styrke barns leseglede og øke lystlesingen gjennom aktiv formidling

– at barn og ungdom skal oppsøke biblioteket hyppigere på fritiden og øke fritidslesingen

– at barn og ungdom skal være godt kjent med bibliotekets tilbud til sin aldersgruppe

– at barn skal ha opplevd leseglede gjennom nye lesestimulerende tiltak

– å videreutvikle og etablere nye samarbeidsformer med skoler og barnehager for å teste ut tiltak som etter prosjektslutt skal bli en del av bibliotekets drift

– å styrke bibliotekets digitale formidling på sosiale medier

Effektmål:

– økning i aktive barne- og ungdomslånere

– økning i utlån av barne- og ungdomslitteratur

– at barn i grunnskolen får høyere lesekompetanse som følge av økt fritidslesing

– økt formidlingskompetanse blant de ansatte

Vi søker om midler til et tredelt prosjekt der målet er spre leselyst og å nå ut til barn og ungdom helt fra barnehagealder og opp til videregående skole. Prosjektet samsvarer godt med Steinkjer biblioteket strategiske mål om å bli «ledende på litteraturformidling i nordlige Trøndelag, styrke samarbeidet med skolene; og bidra som aktiv ressurs for å fremme leselyst og leseglede». Det sammenfaller også godt med den nasjonale bibliotekstrategien og den planlagte lesestrategien.

Biblioteket har tidligere hatt oppsøkende lesestunder til barnehager i kommunen, som var et svært populært tilbud. Dette var ressurskrevende, men ved hjelp av prosjektmidler kan vi komme i gang med tilbudet igjen. Vi har som mål at dette skal bli et fast tilbud fra biblioteket på sikt. I 2024 vil prosjektmidlene brukes til blant annet å frigjøre mer tid til oppsøkende lesestunder til distriktsbarnehagene.

Samtidig ønsker vi å øke vår aktive formidling mot barn og ungdom i skolealder. Biblioteket har blitt inspirert av Fyrverkeriet bibliotek i Vestre Toten og deres “lesepiloter”-prosjekt. Der Vestre Toten velger å spisse formidlingen spesielt mot 4. klasse, planlegger Steinkjer bibliotek å inkludere alle elever i grunnskolen i tiltaket. Hvert år ser biblioteket en god oppslutning blant barn i Steinkjer gjennom Sommerles. Vi opplever samtidig at det er på sommeren at utlånet av barnebøker er størst. Nå ønsker vi å starte en lesekampanje der alle barn 1. til 10.-klasse kan delta. Med dette tiltaket skal vi lage “Sommerles” hele året.
Biblioteket har fått tilbakemeldinger fra ungdomsskoleelever at de savner et tilbud som Sommerles på ungdomsskolen. Derfor velger vi å inkludere hele grunnskolen i prosjektet.

Vi tenker å starte opp med tilbudet tidlig på nyåret. Prosjektmidlene fra Nasjonalbiblioteket vil brukes til å utvide en deltidsstilling til en medarbeider som vil jobbe med administrering, planlegging og gjennomføring av prosjektet. Vi vil benytte egenfinansiering bl.a. til å produsere bokmerker og å kjøpe inn stempler og premier til prosjektet.

Til lesepilotprosjektet vil vi produsere bokmerker til 10 ulike nivåer (levels). Barnet må fylle ut hvert bokmerke før de kommer videre til neste level/nivå. For hvert fullførte level vil barnet få en premie fra biblioteket. For de som fullfører level 10, vil barnet få et lodd og bli med i trekningen av en gjev premie fra biblioteket. De kan da starte på level 1 igjen og jobbe mot å øke vinnersjansene sine ved å lese seg til enda ett lodd. Det er tre ulike stempel man kan få for lesingen: billedbøker/tegneserier, romaner og faglitteratur. For å komme til neste level må man ha minst to ulike stempler på bokmerket. Altså nytter det ikke å lese kun tegneserier for eksempel. Dette gjør vi for at barna skal utfordres til å lese andre bøker enn det de kanskje normalt ville gjort, og kanskje oppdager de en ny sjanger eller litteraturtype underveis.

Vi planlegger to trekninger i løpet av året: en i juni og en i desember. Særlig i prosjektåret vil dette være nyttig da det vil åpne for at vi kan gjøre eventuelle endringer underveis. Ved slutten av året vil vi vurdere hvordan denne modellen har fungert, og se på videreføring av tiltaket.

Biblioteket vil samarbeide tett med skolene i dette prosjektet. Allerede har biblioteket et godt samarbeid gjennom bokkassetilbudet vårt, der vi kjører ut bokkasser til skoler og barnehager tre til fire ganger i løpet av hvert semester. Skolene i kommunen har de siste par årene innført lesekvart på skolen, der elevene får lese i en selvvalgt bok hver dag. Disse bøkene vil også telles i lesingen, men barna må komme til biblioteket for å få stempelet på bokmerket sitt. På denne måten håper vi å oppnå økte besøks- og utlånstall i biblioteket, samtidig som elevene blir enda mer motivert til å lese – både på fritiden og på skolen – og i forlengelse av dette får enda bedre resultater i skolen.

PISA-undersøkelsen fra 2018 synliggjør en negativ trend i lesing blant ungdom, der det fremkommer at norske 15-åringer leser og lærer mindre enn før. Halvparten av 15-åringene sier i tillegg at de ikke bruker tid på å lese i fritiden. Vi trenger derfor å finne nye formidlingsmetoder til hvordan vi kan nå ungdom og skape mer leselyst blant denne målgruppen. Som et tiltak ønsker biblioteket å intensivere litteraturformidlingen på TikTok. Biblioteket er allerede aktiv på Tiktok, og vi opplever at det er gjennom denne kanalen vi best når ut til ungdom. Prosjektmidlene vil derfor i tillegg benyttes til å frigi mer tid til barne- og ungdomsbibliotekaren ved biblioteket for å kunne produsere mer og bedre litteraturinnhold for ungdom på TikTok.

Som et nytt formidlingstiltak vil lesepilotene gi ny formidlingskompetanse til de bibliotekansatte. I tillegg vil prosjektet bidra til å styrke vår digitale formidlingskompetanse på sosiale medier. Ved prosjektslutt skal både struktur,og tiltak evalueres for å danne grunnlag for videre drift etter prosjektperioden.