Samarbeid mellom bibliotekene i Lyngen og Storfjord om bibliotektjenester for vgs-elever

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Storfjord – Omasvuotna – Omasvuono bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

– gjøre bibliotektjenester mer kjent for ungdom i alderen 16-18 år
– øke biblioteksbruken blant aldersgruppa
– gjennomføre en enkel kartlegging av vgs-elevenes kjennskap til bibliotekene som tjenesteleverandør og aldersgruppas behov for ordinære bibliotektjenester og tilrettelagte studiebibliotektjenester

Dette er planlagt som et samarbeidsprosjekt mellom Lyngen folkebibliotek og Storfjord folkebibliotek. Begge kommunene er små distriktskommuner i Nord-Troms, med 1837 innbyggere i Storfjord og 2729 innbyggere i Lyngen. En felles utfordring for bibliotekene i Lyngen og Storfjord er at det ikke er videregående skole i våre kommuner. For å gå på vgs må våre ungdommer enten flytte hjemmefra eller pendle til nabokommunen Balsfjord. Dette betyr at aldersgruppa 16-18 år er en aldersgruppe våre bibliotek har svært lite kontakt med. I dette prosjektet ønsker vi å rette fokuset spesifikt mot ungdom som pendler hver dag for å gå på skole. Et samarbeid mellom bibliotekene i Storfjord og Lyngen for denne målgruppa er svært hensiktsmessig, siden våre ungdommer har like lang reisevei (ca 1 time en vei) og ungdommene møtes på samme videregående.

Aldersgruppa 16-18 år i utgangspunktet er en ganske vanskelig målgruppe å nå. Biblioteket er lite tilgjengelig på tidspunkt etter deres skoletid, folkebibliotekenes digitale tjenester er lite kjent og det er uklart i hvilken grad bibliotekene kan tilpasse sine tilbud
om studiefasilitering til målgruppa. Pendlerbussen gir oss derfor en unik mulighet til å opprette kontakt og komme i dialog med ungdommer i aldersgruppa. Både Lyngen og Storfjord er med i et avtalefestet samarbeid i Nord-Troms om å tilrettelegge sine bibliotektjenester for studenter. I dette prosjektet ønsker vi altså å se på hvorvidt og i hvilken grad studiebibliotektjenestene også kan tilrettelegges for vgs-elever.

Inspirasjon til dette prosjektet har vi blant annet hentet fra et tidligere samarbeidsprosjekt mellom Lyngen og Kåfjord bibliotek om aktiv formidling på ferge, fergebiblioteket 2022. Det å flytte bibliotektjenester ut av bibliotekrommet og over til transportetapper hvor folk «uansett må slå i hjel tid» mener vi er både en kreativ og fornuftig innfallsvinkel. Lyngen folkebibliotek deltar dessuten i bokbuss-samarbeidet i Nord-Troms, og bidrar inn i prosjektet med gode erfaringer fra formidling på buss.

Tiltak:
– Opparbeide direkte kontakt med ungdom i alderen 16-18 i kommunene Storfjord og Lyngen, men også involvere 10. klassingene i våre kommuner
– Teste ut å møte ungdommen i deres pendlerhverdag, altså på bussen mellom hjemkommunen og videregående skole. Vi ønsker å gjennomføre markedsføringsstunt fysisk på morgen- eller ettermiddagsbuss.
– Teste ut om bussen er en arena hvor det kan være aktuelt for eksempel med digitale bibliotektjenester
– Kartlegge hvorvidt bibliotekets studiebibliotektjenester kan spisses mot denne aldersgruppa
– Opparbeide kontakt og samarbeid med skolebibliotekar på Nordkjosbotn vgs, i Balsfjord kommune
– Gjennomføre en enkel kartlegging om vgs-elevenes kjennskap til bibliotekene som tjenesteleverandør og aldersgruppas behov for ordinære bibliotektjenester og tilrettelagte studiebibliotektjenester.