Bok ut, bok inn! Litteraturformidling til barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold
Samlet støtte:1 400 000
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Resultatmål:
• Flere bibliotekansatte har fått erfaring med nye formidlingsmetoder fra Fif-prosjektet
• Flere bibliotekansatte formidler jevnlig litteratur på helsestasjoner, i barnehager og på skoler
• Flere ansatte i barnehager, skoler og helsestasjoner kjenner den nye litteraturen
• Økt utlån av barne- og ungdomsbøker i bibliotekene
• Flere aktive lånere under 18 år

Tiltaket er forankret i Temastrategi for bibliotekutvikling 2022-2025 (viken.no) og målet om at “bibliotekene i Viken skaper flere og bedre lesere”. Viken fylkeskommunen skal: 1. Bidra til at barn og unge har god tilgang til litteratur 2. Prioritere formidlingskompetanse rettet mot barn og unge. 3. Utvikle felles verktøy for litteraturformidling som skaper leselyst. (s. 7) Tiltaket er også forankret i den utvidede nasjonale bibliotekstrategien, særlig målet om å styrke bibliotekansattes arbeid med å formidle det store mangfoldet i bibliotekenes samlinger ved å nå nye brukere, få flere til å lese og øke utlånet.

Denne fellessøknaden omfatter samarbeid mellom Viken fylkesbibliotek og folkebibliotekene i 27 kommuner: Drammen, Eidsvoll, Enebakk, Frogn, Gjerdrum, Gol, Halden, Hemsedal, Hol, Hole, Kongsberg, Lier, Lunner, Sigdal, Krødsherad, Moss, Nes, Nesodden, Nittedal, Nordre Follo, Rakkestad, Ringerike, Skiptvet, Ullensaker, Vestby, Øvre Eiker og Ås.

Samarbeidsbibliotekene skal styrke seg som formidlere av litteratur til barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold. De ansatte skal prøve ut nye formidlingsmetoder som på sikt kan inngå i daglig drift. Det skal skje utenfor bibliotekrommet og på steder hvor de kan nå ut til nye lesere i alderen 0-18 år. Flere av tiltakene retter seg også mot personale i barnehage og på helsestasjon slik at de voksne får økt kompetanse på viktigheten av lesing, ny barnelitteratur for å kunne være gode leseforbilder og formidlere for barna.

Folkebibliotekene:

Søknaden gjelder frikjøp av bibliotekpersonale i form av vikar og utvidelse av deltidsstillinger. Den frikjøpte tiden skal de ansatte bruke på å formidle litteratur til nye brukergrupper blant barn og unge, i hovedsak utenfor bibliotekrommet og på steder hvor målgruppene befinner seg. Det legges vekt på å prøve ut nye formidlingsmetoder basert på satsingsområdene i prosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (Fif).

Folkebibliotekenes egeninnsats vil være for- og etterarbeid knyttet til formidlingen, inkludert å skaffe seg kompetanse på nye formidlingsmetoder.

Fylkesbiblioteket:

Det søkes om midler til administrasjon. Fylkesbiblioteket vil organisere tiltaket som et prosjekt, og ta ansvar for prosjektledelse og rapportering. Fylkesbiblioteket arrangerer en oppstartsamling (starten av februar 2024) og en avslutningssamling (starten av desember 2024) for alle involverte bibliotek, og tilbyr formidlingsskurs og individuell veiledning gjennom prosjektperioden. Kursene vil bygge på materiell og ressurser som er utviklet i prosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (Fif).

Nettverk:

Gjennom de fysiske samlingene, kurs og kompetansetiltak er målet å lage nettverk blant bibliotekene som jobber med lignende tema og sammenfallende målgrupper. Vi vil legge til rette for at bibliotek som jobber med lignende tiltak kan dele tips og hjelpe hverandre. Teams vil være en egnet kanal for dette. En kan for eksempel se for seg fire digitale prosjekt-påfyll i perioden der bibliotek blir utfordret til å dele fra prosessen med særlig vekt på overføringsverdi til andre.

Aktivitetsplan for folkebibliotekene :

Hvert folkebibliotek har utarbeidet en foreløpig plan for hvilke(n) aldersgruppe(r) de ønsker å formidle til, hvor formidlingen skal skje, og hvilke metoder de vil bruke. Det kan komme flere tiltak når den endelige planen blir bestemt i 2024.

Målgrupper:

18 bibliotek vil gjennomføre tiltak for barn i aldersgruppen 0-6 år. 11 bibliotek ha formidlingstiltak barn i aldersgruppen 8-12 år, mens 7 bibliotek vil ha formidlingstiltak for ungdom i alderen 13-18 år. Noen bibliotek vil ha tiltak for både de yngste og de litt eldre.

Arenaer:

Bibliotekene skal øve seg og få erfaring i å formidle på arenaer som er nye for dem. De fleste bibliotekene vil gjennomføre formidlingstiltakene på helsestasjoner, i barnehager og/eller på skoler. Noen få bibliotek ønsker å prøve seg på andre arenaer, som kulturskoler, konsert- og teaterscener. Hvilke arenaer som passer best i hver enkelt kommune, blir bestemt i forbindelse med oppstart av prosjektet på første felles samling.

Noen bibliotek vil samarbeide med fylkesbiblioteket om å bruke bibliotekbussen i Viken når de skal gjennomføre formidlingstiltak inne i barnehager.

Metoder:

18 bibliotek vil ta utgangspunkt i læringsresssursen «For dei minste» (Fif). De vil prøve ut formidlingsmetoder som Tøyveskebiblioteket (formidling av innhold til for eksempel personale, foreldre og barn), Bokstart, babysang og litteratur på tur.

8 bibliotek vil bruke lesersørvismetoden, basert på ressurser og materiell utviklet for Lesersørvis til barn (Fif).

15 bibliotek vil bruke bokprat, og kan i den sammenheng ha nytte av Bokprathåndboka (Fif).

7 bibliotek vil satse på digital formidling, blant annet ved å lage filmer sammen med målgruppen. Filmene fra Kulturfondstafetten (Fif) kan brukes som inspirasjon.

3 bibliotek vil starte lesegrupper for ungdom. Leseledere som har tatt kurs i Shared reading (Fif) vil dele av sin kompetanse.

Videreføring:

Gjennom tiltakene vil de bibliotekansatte få økt sin kompetanse med ulike formidlingsmetoder og møte nye målgruppene på nye arenaer. De vil også få nye samarbeidspartnere lokalt. Dette vil øke mulighetene for å videreføre tiltakene i den daglige driften av biblioteket.