Qulturmelk

Tilleggsinformasjon

• Forlenget til 2024.

Publisert: 01. november 2023

Meieriet bibliotek ønsker å utvikle nye metoder for digital formidling. Videre vil vi forsøke å nå ut til brukergrupper som erfaringsmessig responderer dårlig på konvensjonelle formidlingsmåter. Under paraplyen «Qlturmelk» skal vi skape et konsept med ungdom som nedslagsfelt, og som innebærer ti digitale produksjoner hvor vi sammen med ungdommen snakker om eller guider langs ulike litterære univers, herunder også film og spill.

Effektmål:
– Flere aktive unge brukere av biblioteket.
– Videreutvikle intern kompetanse på digital formidling.

I pressemeldingen til årets statsbudsjett heter det at «I Noreg les vi færre bøker enn før, og mange les ingen. Det uroar oss, og difor satsar vi stort for å få snudd den negative trenden.» At ungdom stadig oftere velger bort bøker, er langt på vei en etablert sannhet. Situasjonen er likevel mer nyansert. Hvis vi kaster et blikk på nabolandet vårt, viser en undersøkelse fra Gøteborgs Universitet at andelen unge som leser mange bøker, økte i 2021. 51% av Sveriges unge voksne oppgir å ha lest minst én papirbok hver måned i 2021; en økning på 6% fra 2020. Forskerne ser både pandemien og et forsterket fokus på bøker i sosiale medier, med TikTok-fenomenet #booktok i spissen, som mulige forklaringer. https://bokhandlerforeningen.no/booktok-generasjonen-unge-voksne-leser-mer/.

På Meieriet bibliotek er vi så heldig stilt at vi daglig har mange ungdommer innenfor rimelig rekkevidde. De unge trenger en plass å samles i en kommune hvor spredt bosetting og desentralisert skolestruktur ofte gjør det tungvint og komplisert å møte hverandre på fritida. I tillegg til biblioteket huser Meieriet kultursenter både fritidsklubben Qltura, Vestvågøy kulturskole, og Meieriet kino. Ved å synliggjøre bredden i bibliotektilbudet samt legge til rette for brukerinvolvering, håper vi å beholde ungdommen som bibliotekbrukere også i fremtiden.
Med støtte fra Nasjonalbiblioteket skapte Meieriet bibliotek i 2020 konseptet Melkerampen; et strømmestudio hvor vi produserte fem direktestrømmede sendinger som formidlet samtaler rundt litteratur. Vi ønsker å bygge videre på denne erfaringen når vi nå etablerer en ny tilnærming mot en brukergruppe vi selv mener vi har viet for lite oppmerksomhet. Gjennom konseptet Qlturmelk vil vi, sammen med fritidsklubben Qltura, etablere en ung arena for digital utforskning og formidling. Samlokaliseringen med fritidsklubben gir oss en unik mulighet til å møte ungdommen der de allerede har valgt å tilbringe fritida. Fritidsklubben Qltura og Meieriet bibliotek er fra før i gang med en prosess hvor vi samarbeider om et meråpent bibliotek. Prosjektet Qlturmelk vil i så måte bidra til å utvikle et felles fundament hvor vi kan skape noe eget på ungdommens premisser basert på bibliotekets eksiterende tilbud.

Vi mener det er viktig å vektlegge bredden av tilbudet vårt når vi henvender oss til en brukergruppe som innimellom glemmer hvorfor de en gang pleide å besøke oss. Vi ønsker å la ungdommen erfare at alle kan finne noe å møtes over og snakke om på biblioteket. Ved å invitere de unge selv med på å skape konseptene de synes er spennende og ikke minst relevante å bruke, vil man på ungdommens egne premisser formidle godt og treffende mot målgruppen. Qlturmelk vil bygge videre på erfaringene med #booktok som litterær katalysator; dvs. både gjennom å trekke veksler på denne effekten i seg selv, men også ved å utforske nye mekanismer og andre plattformer. Ved hjelp av allerede eksisterende fasiliteter ønsker vi å formidle disse samtalene på digitale kanaler. Gjennom å skape interesse, engasjement og samtale rundt et knakende godt og gratis bibliotektilbud ønsker vi å bidra til å senke terskelen for å være ung bibliotekbruker.

Meieriet bibliotek søker midler til personalressurser for å kunne planlegge, gjennomføre, markedsføre og rekruttere til ti digitale produksjoner hvor vi sammen med ungdommen snakker om eller guider langs ulike litterære univers, herunder også film og spill. Ved å lese, spille, se, eller skape sammen med ungdommen skal vi formidle refleksjoner og samtaler på egnede digitale plattformer, som f.eks. Soundcloud (podcast), TikTok, Discord og Twitch. Samtalene vil foregå i grupper på mellom to og fire deltakere og ha en varighet på 10-15 minutter. Vi ønsker herunder også å se på kortere og mer konsise formidlingsformer, inspirert av #booktok. Aktiviteten vil både innebære selektering av eksisterende tekster og skaping av nye tekster (muntlige, visuelle og/eller skriftlige) og det konkrete bibliotektilbudet til ungdom blir på denne måten videreutviklet gjennom brukerinvolvering. Prosjektet vil gjøre biblioteket mer synlig og også tiltrekke seg ungdom som per i dag ikke oppsøker verken biblioteket eller fritidsklubben. I forlengelsen utvikler vi kompetanse vi kan bruke for å nå øvrige brukergrupper, og som andre bibliotek kan trekke veksler på etterhvert.