Spille, lese, henge – bibliotek for ungdom

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Enebakk bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023, 2024

Tilleggsinformasjon

• Forlenges til 2024.

Publisert: 09. oktober 2023

-Øke utlånet av ungdomsbøker, manga og engelsk litteratur med 30%
-Antall aktive lånere i aldersgruppen 14-18 år er 30 lånere. Effektmålet er å doble dette.
-I fjor lånte vi ut cirka 450 e-bøker og 100 e-lydbøker for barn og ungdom. Effektmål er å doble dette utlånet.
-Få flere til å ta i bruk det nye ungdomsrommet og spillkroken. Snittet for det første kvartalet er et besøk i uka. Vi vil høyne til tre besøk i uka.

Andre mål er å:
-Synliggjøre biblioteket som resurs for ungdommene og for de som jobber med ungdom i kommunen
-Bygge relasjoner mellom bibliotekarene og ungdommene
-Styrke leselyst blant ungdom
-Gjøre ungdommene bedre kjent med Bookbites og Libby
-Teste nye måter å arrangere treff for ungdom
-Etablere bokråd i samarbeid med skolene. De eldste elevene på barneskolene hjelper biblioteket med å opprettholde en aktuell samling.
-Få til et bedre og mer etablert samarbeid med ungdomsskolene og ungdomsklubbene i kommunen

Enebakk bibliotek har nylig gjort om et rom til et ungdomsrom med midler fra Sparebankstiftelsen. Veggene har blitt malt med motiver fra ungdomslitteraturen, vi har en ny spillkrok, og samlingen har blitt oppdatert etter ungdommenes ønsker, med blant annet manga og populære tiktok-bøker. Med prosjektet ønsker vi at flere ungdommer oppdager det nye ungdomsrommet.

Enebakk kommune ønsker å satse på barn og ungdom. Som følge av småkriminalitet og uro blant ungdommene i kommunen har politikerne sett at det er et behov flere forebyggingstiltak, blant annet flere møteplasser for ungdommene. Biblioteket kan bidra her med å arrangere diverse treff for ungdommene og ved å synligjøre ungdomsrommet på biblioteket som et sted å være. I løpet at prosjektet vil barne- og ungdomsbibliotekarene få erfaring med å snakke med ungdom i ulike settinger og arenaer, samtidig som ungdommene blir bedre kjent med bibliotekarene og bibliotekets tilbud. Et mål med dette er å bidra til å senke terskelen for at ungdommene oppsøker biblioteket på eget initiativ og deltar på arrangement i regi av biblioteket.

Målgruppen for tiltaket er elever fra 7. til 10. trinn. Denne gruppen har vi valgt fordi vi opplever at elever oppsøker biblioteket sjeldnere i overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og ønsker derfor å jobbe for å være mer synlige blant denne gruppen.

Biblioteket vil nå ut til ungdommene ved å være mer synlige på ungdomsklubbene og på ungdomsskolene.
Ved prosjektstart reiser barne- og ungdomsbibliotekarene ut til ungdomsskolene med en bokprat, informasjon om prosjektet og en invitasjon til å delta.

Videre vil bibliotekarene møte opp på ungdomsklubbene og ungdomsskolene med ulike opplegg. Det er lagt opp til at det skal være opplegg på ungdomsklubbene cirka annenhver uke og hver fjerde uke på skolene.

• Cirka 18 treff ved ungdomsklubbene
• Cirka 10 treff ved ungdomsskolene

Ved å reise ut til både skolene og ungdomsklubbene kan vi finne ut av hvilke arenaer som egner seg for å nå ut til ungdommene i kommunen. Det vil også gi et grunnlag for videre samarbeid.

De ulike oppleggene vil inkludere følgene:

• Boktreff: Boktreffene vil være et uformelt treff for å prate om bøker. Bibliotekarene tar ansvar for å holde praten i gang og presenterer et utvalg bøker ved hvert treff.

• Spilltreff: Bibliotekarene tar med brettspill og spiller sammen med ungdommene. Dette er ment som en sosial aktivitet man kan samles rundt for å bli bedre kjent.

• «Bring your own book»-treff: «Bring your own book»- er et spill der alle deltagere må ha med en valgfri bok. Kortene i spillet har spørsmål der deltagerne må finne svar i form av korte utdrag i den boka de har tatt med (https://www.bringyourownbook.com/). Spillet vil brukes både som en sosial aktivitet for å bli bedre kjent og som en åpning for å snakke om bøker og litteratur.

• Pop-up formidling: På ungdomsklubbene vil vi også komme med kortere formidlingsopplegg som bokpresentasjoner og presentasjoner av bibliotekets digitale samlinger i Bookbites og Libby.

I tillegg til disse oppleggene vil bibliotekarene opprette bokråd. Vi har tidligere erfart at barn og ungdom engasjerer seg mer for bøker de selv har vært med å velge. Bøkene de velger har også større sannsynlighet for å bli populære blant andre lånere. Samtaler rundt innkjøp av bøker er også en fin inngang til å snakke om litteratur. Disse erfaringene ønsker vi å ta med oss i dette prosjektet ved å etablere bokråd. Bokrådene vil bestå av elever som er valgt ut i samarbeid med lærerne på 7. trinn ved kommunens skoler. Elevene samles cirka annenhver måned for å snakke med bibliotekarene om hvilke bøker og andre medier de ønsker at biblioteket skal kjøpe inn. Samtalene rundt hva som skal kjøpes inn vil være til nytte når vi skal velge hva som skal prioriteres, men de vil også være en mulighet for elevene å dele leseropplevelser og oppdage nye bøker. Det ene bokrådet vil være på Stranden skole og det andre vil være på Ytre Enebakk skole. I løpet av prosjektet blir det cirka 4 eller 5 møter med hvert bokråd.