Bibliotekarene prater bøkene ut av bokhylla

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Nordreisa – Ráisa – Raisi bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2022, 2023

Rapporter

Tilleggsinformasjon

• Tiltaket løper ut første halvår 2023.

Publisert: 21. juni 2022

Utvikle tre ulike hyllevandringer i løpet av 2022.
Hyllevandring er et konsept «oppfunnet» av Tromsø bibliotek, en formidlingsmetode hvor hensikten er å presentere og bredden og mangfoldet i bibliotekets samlinger. Hver vandring har et overordnet tema. Publikum inviteres inn til vandring biblioteklokalet med ulike stopp hvor både fakta- og skjønnlitterære tekster formidles – også gjerne musikk og film. De som deltar på vandringene får en omvisning i biblioteket, blir kjent og oppdager kanskje noe nytt mellom reolene
Hver vandring skal fungere som en litterær godtepose – skjønn blanding av populærlitteratur, litt mer ukjente forfatterskap og glemte klassikere. Kulturfondbøkene vil vi formidle spesielt – prate dem ut av bokhylla.

Effekter:
Fremme leselyst og leseglede til voksne.
Nå ut til nye brukergrupper og som ikke pleier å bruke biblioteket
Økt besøk og økt bibliotekbruk.
Være en arena og møteplass for litterære samtaler i lokalsamfunnet
Utvikle ansattes formidlingskompetanse.

Nordreisa bibliotek er et mindre bibliotek i Nord-Troms, kun to årsverk totalt.
Som bibliotek i «gamle Troms fylke» følger vi gjeldende regional bibliotekplan for Troms 2017-2028 som er felles og vedtatt i alle kommuner i fylket. Et av hovedmålene her er at folkebibliotekene skal sette litteraturen og leseren i sentrum og bidra til å utvikle språklig og kulturell forståelse.

Formidling er en av kjerneoppgavene til norske folkebibliotek, jmf formålsparagrafen i Bibliotekloven som sier at bibliotekene bl.a. skal legge vekt på:
– aktiv formidling
– være uavhengig møteplass
– legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.
– gjøre tilbudene kjent

Hovedfokus ved vårt bibliotek har i mange år har vært på barn, unge og studenter. Vi ser at det er viktig å utvikle nye tilbud til voksne brukere også. Trekke denne gruppa mer aktivt inn i biblioteket og tilby relevante og interessante tilbud, ikke bare være et sted hvor man henter seg en god bok («fritidslesning»). Vi håper med dette formidlingstiltaket å nå ut til også nye bibliotekbrukere, pirre deres nysgjerrighet til å bli kjent med biblioteket og bibliotekets samlinger.

Det å utvikle nye tjenestetilbud er ressurskrevende, spesielt for mindre bibliotek. Utviklingsmidler fra Nasjonalbiblioteket vil gjøre det mulig for oss å sette inn vikar slik at bibliotekarene får mulighet til jobbe med dette utviklingsarbeidet i felleskap. Vi planlegger å utvikle tre ulike hyllevandringer og dette krever mye for-/grunnarbeid, lesetid, planlegging og tid til gjennomføringene – selve hyllevandringene.

Hyllevandring blir en ny, personlig måte å drive litteraturformidling på. De ansatte må utvikle formidlingskompetansen ved det å bli mer personlig i sin formidling, by på seg selv og egne leseropplevelser. Det er også viktig å legge til rette for samtale rundt litteraturen som blir presentert. Begge bibliotekarene har gjennomført Lesersørvis-kurset i regi av Troms og Finnmark fylkesbibliotek og vi tenker å ta i bruk deler av denne metodikken i litteraturformidlingen.

I løpet av 2022 skal det utvikles og gjennomføres tre ulike hyllevandringer hvor vi foreløpig planlegger at bibliotekarene skal prate disse temaene ut av bokhyllene:
– Litterære reiser verden rundt
– Nærlitteraturen – Nordreisa og Nord-Troms i litteraturen
– Hemmeligheter i samtidslitteraturen

Hver hyllevandring blir med ca 10 deltakere. Man vandrer rundt i biblioteket og bibliotekarene presenterer ulike tema/bøker. Det er viktig at hele bibliotekets boksamling synliggjøres og blir presentert på en god måte. Alle vandringene skal inneholde en miks av skjønnlitteratur, sakprosa, tegneserie, høytlesning, etc. Man kan også trekke inn bilder, film, musikk og/eller andre referanser til bøkene og litteraturen som presenteres. Hver vandring avsluttes med en litterær salong hvor det serveres fingermat og drikke og hvor det også legges til rette for samtale om litteratur og leseopplevelser. Det er viktig at hyllevandringene også skal fungere som en arena hvor litteraturinteresserte møter likesinnede. Da det er få slike arenaer i Nordreisa/Nord-Troms i dag.

Hyllevandringene vil skje både på dagtid og kveldstid. Hyllevandringene på dagtid tenker vi skal inngå i bibliotekets allerede pågående prosjekt TirsdagsPåtår – en møteplass for voksne som er hjemme på dagtid (se egen beskrivelse seinere i søknaden om dette). Vandringene vil også være kveldsarrangement utenom åpningstid, gjerne to ganger. Nordreisa er en liten plass slik at hver hyllevandring har ikke like lang «levetid» som f.eks. i Tromsø by. Men vi satser likevel på noe «gjenbruk».

Vi tenker at begge bibliotekarene deltar og bidrar på hyllevandringene. Dette gjør vandringene mer variert. For formidlerne blir det lettere og tryggere å spille hverandre god underveis, utvikle formidlingskompetansen.

Vi skal ha et samarbeid med nabokommunen Skjervøy. De jobber også med formidling til voksne og hyllevandring. Vi vil ha erfaringsutveksling og workshop. Utvikle vår formidlingskompetanse og spille på lag for å gjøre hverandre trygge. Vi har til hensikt å besøke nabokommunen med våre hyllevandringer, og få besøk av bibliotekarene fra nabokommunen.