Informasjonsknutepunkt Agder

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021, 2022

Tilleggsinformasjon

• Se også hovedprosjekt med samme navn.

Publisert: 28. juni 2022

I dette forprosjektet ønsker vi ved universitetsbiblioteket i Agder sammen med folkebiblioteket i Kristiansand å undersøke hvordan informasjons-innhenting praktiseres hos ulike fagmiljøer i distriktet, og utrede om det finnes muligheter for samarbeid. Prosjektet har til hensikt å skape en møteplass for deling av kunnskap, høyne bevisstheten rundt informasjonskompetanse, og potensielt opprette varige koblinger mellom enhetene.

Bakgrunn
Tilgang på informasjon er en nøkkelfaktor for utvikling og kunnskapsbygging. Det finnes en rekke typer arbeidsplasser og ansatte som har behov for kvalitetssikret materiale for sine virksomheter. Eksempelvis vil en ingeniør og en sykepleier iblant ha behov for faglig oppdatering, og kan komme til å trenge både bøker og artikler for dette. Foruten etterutdanning vil det være andre behov å se i miljøet som helhet. Bedrifter vil eksempelvis trenge standarder for sine utviklingsprosjekter, konservatorer trenger kildemateriale, og miljøorganisasjoner trenger oppdaterte kilder for sine brosjyrer.
Utviklingen har i senere tiår gått i retning av at det produseres stadig mer informasjon. Digitale formater har gjort det enklere enn noen gang å få tilgang på ulike typer kildemateriale, samtidig som at det også har blitt vanskeligere å skille mellom seriøse og useriøse aktører. Navigasjon i store menger av data krever en spesiell innsikt i hvordan søkemotorer fungerer, hva slags søkestrategier som kan benyttes, og hvilke kildetyper som er pålitelige. Alt dette bidrar til en kompleksitet ved innformasjonsinnhenting som gjør det vanskelig å dekke alle behov til enhver tid, og som kanskje har vært til hinder for videre utvikling. Hittil har slike vanskeligheter gjerne blitt løst innenfor hvert enkelt miljø.

Prosjektets formål
Antakelig ligger det et stort, uforløst potensial ved et samarbeid mellom ulike enheter. Derfor løfter vi frem en ide foreløpig bærer navnet «Informasjonsknutepunkt Agder», som vil være en plattform for samarbeid. Universitetsbiblioteket i Agder i samarbeid med folkebiblioteket i Kristiansand ser for seg å ta ansvaret med å organisere og lede en slik type plattform, noe som vil være i tråd med Universitetet i Agders strategi om samfunnskontakt og samskaping. Ved et slikt samarbeid ser vi for oss mange muligheter for gode typer samarbeid, deling og kompetansehevning. Dette vil kunne være et vesentlig bidrag til et nasjonalt mål om livslang læring (lærekraftig utvikling, NOU 2019: 12). Uavhengig av resultat vil en kontakt med fagmiljøer utover allerede eksisterende samarbeidspartnere gi en form for positiv impuls utad og styrke legitimitet til bibliotekene.
For å kunne etablere en form for informasjonsknutepunkt må vi skaffe oss oversikt over fagmiljøene, hva slags behov de opplever å ha, hvordan disse løses, og ikke minst hva slags vilje og ønske det er om å delta i et samarbeid. Derfor ser vi for oss at første skritt på veien mot et informasjonsknutepunkt må være en innledende kartlegging og knytting av kontakter. Vi ser for oss at denne fasen vil bestå av jevnlige møter i en prosjektgruppe hvor innholdet etableres, og en utstrakt kontakt med flere relevante og representative fagmiljøer. Eksempler på dette kan være:
– Nycomed lindesnes
– Arkivet, freds- og menneskerettssenter
– Grønt senter
– Innoventus sør
– Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter
– Leger/psykologer/fysioterapeuter/tannleger

Prosjektets utforming
Dette forprosjektet vil bygges opp av en prosjektgruppe bestående av to personer fra universitetsbiblioteket i Agder (UBA) og to fra folkebiblioteket i Kristiansand (FBK). En av representantene fra UBA skal være prosjektleder og holde tak i fremdrift og innhold. Underveis vil vedkommende bli frikjøpt noen ekstra timer enn de andre representantene for å lede prosjektgruppen.
Prosjektgruppen skal i perioden jobbe systematisk med:
-Skaffe oversikt over aktuelle fagmiljøer på Agder
-Sette opp en liste over fagmiljøer som kan være mulige samarbeidspartnere for et informasjonsknutepunkt
-Kontakte de fagmiljøene som kan være mulige samarbeidspartnere
-Besøke og fortsette samtalene med aktuelle samarbeidspartnere
-Etablere innsikter i hvordan et informasjonsknutepunkt kan bygge opp og støtte de enkelte fagmiljøers informasjonsbehov.
-Utforme en videre søknad til Nasjonalbiblioteket om etablering av informasjonsknutepunkt i Agder.
-Eventuelt dele kunnskap om dette på nasjonale konferanser og seminarer

Søker dekker selv 40% av prosjektets kostnad ved bruk av arbeidstimer, mens de resterende 60% er kostnader knyttet til frikjøp av ansatte, reisegodtgjørelse og bevertning. I forprosjektet er det tenkt at prosjektmidler fra Nasjonalbiblioteket skal dekke disse kostnadene.