Gunvald og lesevalpene

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021, 2022

Rapporter

Vårt mål er å øke antallet formidlingsaktiviteter utenfor det fysiske bibliotekrommet.
Vi vil formidle litteratur for å øke leselyst og nå innbyggere (barn og foreldre) som ikke bruker biblioteket i dag, skrive ut nye lånekort og låne ut bøker.

Målgruppe: Barn 0-10 år.

Vi ønsker å bruke egne ansatte til å utvikle flere formidlingsopplegg som vi kan reise ut med.
Vi vil etablere en pakke der vi søker NB om frikjøp av personalressurs. I tillegg har vi søkt og fått innvilget støtte fra Agder fylkesbibliotek til et transportmiddel til å reise ut med.
Pakken vi ønsker å etablere vil bestå av:
– Formidlere: egne bibliotekansatte som går ut av huset og formidler litteratur gjennom ulike metoder
som høytlesning, bokprater og dramatisering.
– Et transportmiddel og noe til å oppbevare bøker i. Kan være el-sykkel med ‘tilhenger’.
– Enkelt lydanlegg
– En transportabel utlånstasjon (PC/Skanner)
– Markedsføringsmateriell, slik at det blir tydelig at dette er en tjeneste fra Arendal bibliotek
– Maskot: Tore Knutsen har laget en egen tegneserie om Arendal bibliotek med hunden Gunvald som hovedperson. Vi ønsker å lage en fysisk maskot av Gunvald som kan være med oss ute under formidlingsaktivitetene.

Vi tenker primært på å rette formidlingen mot de minste barna ved å oppsøke barnehager, helsestasjonen, skoler etter skoletid (SFO). Men det kan også være aktuelt å oppsøke steder der vi treffer folk uavhengig av alder, slik som i sentrum, kjøpesentre, sommer-Arendal med ulike festivaler osv.