Bokbad i alle kanaler

Tidsperiode:2021, 2022, 2023

Rapporter

Tilleggsinformasjon

• Tiltaket er forlenget til utgangen av 2022.

Publisert: 31. januar 2022

Bakgrunn
Bærum bibliotek har påbegynt arbeidet med ny bibliotekmelding, og har sammenstilt mye statistikk. Statistikken viser at biblioteket kan ha stor nytte av tiltak som styrker besøk på arrangementer og utlån av digitale medier. Mandatet for bibliotekmeldingen peker blant annet på at bibliotekets rolle i byutviklingen i Sandvika skal utredes.

Hovedmål
Å øke bibliotekenes utlån av medier og besøk på arrangementer, med særlig fokus på digitale medier og digitale besøk.

Delmål
1. Synliggjøre bibliotekenes tilbud for nye potensielle brukere og inspirere til leselyst
2. Øke bibliotekets kompetanse på nye formidlingsformer (podcasts, strømming)
3. Bidra med aktivitet i Sandvika by

Effektmål
Totalt utlån skal øke med minst 3 % fra 2019 til 2022. Utlån av digitale medier skal dobles fra 2019 til 2022. De samarbeidende bibliotekene har hatt sine første digitale arrangementer i 2020. I 2022 skal bibliotekene ha minst like mange digitale som fysiske besøk på arrangementer.

1. Bokbad og bokpakker i Sandvika Folkebad. Sandvika Folkebad (https://www.sandvikafolkebad.no/) har henvendt seg til Bærum bibliotek med ønske om å samarbeide om å arrangere en serie bokbad med forfattere. Bokbadet skal både strømmes og gjøres tilgjengelig som podcast fra bibliotekenes hjemmesider. Aktuelle forfatterskap og bøker skal markedsføres både ved hjelp av fysiske utstillinger i bibliotekene og i digitale kanaler. Kaféen Musikkflekken i Sandvika Folkebad har sterk kompetanse på lydteknikk, så biblioteket ser muligheten for at et samarbeid vil styrke kompetansen på digital formidling. Folkebadet ønsker også at biblioteket skal levere tematiske bokpakker til utlån fra deres lokaler.

2. 10 forfattere 30 bøker. Bærum bibliotek har et podcast-studio delvis finansiert med Arenamidler, Studio 44. 10 forfattere inviteres til Studio 44 for å fortelle om 3 bøker hver; en bok de kaster i søpla, en guilty pleasure og en som får dem til å gråte. I tillegg presenteres en av forfatterens egne bøker. Aktuelle forfatterskap og bøker skal markedsføres både ved hjelp av fysiske utstillinger i bibliotekene og i digitale kanaler.