Leseforbilder

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021

Rapporter

Gjennom dette leseprosjektet ønsker Ringsaker bibliotek å videreføre lesefokuset fra skolebibliotekprosjektet «Lesestimulering i Ringsakerskolen» som er støttet av Utdanningsdirektoratet.
Vi vil utforske nye metoder for å inspirere ungdom til lystlesing. Målet er å etablere en ny form for litteraturformidling som kan inngå som en del av bibliotekets «vanlige» formidlingsarbeid.
Tiltaksmål:
1) Øke ungdoms formidlingsevne og gjøre elevene trygge slik at de kan være «leseforbilder»
2)Øke lesegleden og leselysten hos ungdom gjennom at ungdom inspirerer sine medelever

I Ringsaker kommune er det en betydelig satsning på skolebibliotek. Gode skolebibliotek med aktiv formidling av litteratur er en nøkkel til å utjevne ulikheter i barns sosiokulturelle bakgrunn. Ved å spre leselyst og leseglede og gi barn rett bok til rett tid, økes leseferdighetene.

Kommunen er tildelt utviklingsmidler fra Utdanningsdirektoratet til «Lesestimulering i Ringsakerskolen». Et prosjekt som har som mål å videreutvikle skolebibliotekene og styrke arbeidet med lesestimulering i skolene. I skoleåret 2019-2020 brukes disse til kompetanseheving for skolebibliotekarene. I tillegg får alle skolens lærere besøk fra en kommunal ressursgruppe som snakker om bruk av skolebibliotek, lesestimuleringsarbeid og lesingens gleder. Skolebibliotekprosjektet skal munne ut i en ny skolebibliotekplan.

1) Øke ungdoms formidlingsevne
Målet er å skape entusiastiske formidlere av både sakprosa og skjønnlitteratur. Bok-anbefalinger mellom venner og jevnaldrende er gjerne mer inspirerende enn når de kommer fra en bibliotekar eller en lærer.
I følge lærerplanen i norsk er muntlige ferdigheter å kunne samhandle med andre gjennom å lytte, fortelle og samtale. Det innebærer å bruke retoriske ferdigheter og å uttrykke seg hensiktsmessig i ulike spontane og forberedte kommunikasjonssituasjoner, inkludert å kunne planlegge og framføre ulike typer muntlige presentasjoner tilpasset mottakerne.

Muntlig formidling
a)
For at ungdomsskole-elever skal kunne inspirere andre til lesing setter vi opp et innføringskurs i formidling for hele trinnet (100 elever). Kurset holdes bibliotekets medarbeidere, hvorav en er forteller og har teaterfaglig bakgrunn.
På kurset viser vi eksempler på gode og dårlige sceneopptredener.
Elevene får oppleve god litteraturformidling gjennom at bliotekansatte presenterer aktuell litteratur for målgruppen.
Digital promotering blir også gjennomgått, det er aktuelt å vise formidling fra for eksempel Ungdomsbokgildet, ulike boktrailere og annen framsnakking av bøker som bokfjes og bokryggdikt.

b)
Det arrangeres et dagskurs i fortelling/formidling for en gruppe på 15-20 elever. Helst med alle klasser representert. I løpet av en workshop lærer elevene å formidle, ta rommet og presentere stoffet.
c)
Fra formidlingskurset blir det plukket ut en gruppe med 6 elever. Elevene velger to bøker de har et forhold til og har lyst til presentere/anbefale.
Elevene får konkrete tips, støtte, gode metoder og idèer de kan benytte seg av. Gjennom det utvikles språket og selvtilliten, og evnen til å inspirere andre til lesing.
Avslutningsvis i formidlingskurset holdes en masterclass hvor alle seks elevene framfører sine bokpresentasjoner og får veiledning. Det lages en dramaturgi slik at presentasjonene henger sammen og utgjør en helhet.

Digital formidling
Elevene velger selv om de ønsker et digitalt supplement og hva det kan være knyttet til deres formidling.
Det er naturlig å trekke inn elever fra valgfaget «Sal og scene» i dette arbeidet. De kan bidra som skuespillere eller med den audiovisuelle produksjonen.
I samarbeid med en lærer som har kunnskap om multimediaproduksjoner veiledes elevene slik at de kan lage en boktrailer eller annet digitalt innhold.
For å skape et innhold som «står til» den muntlige framstillingen av boka må eleven «prøveformidle» og forklare bokas handlingsforløp til elevene og læreren som skal utforme digitalt innhold .

2) Øke lesegleden og leselysten hos ungdom gjennom at ungdom inspirerer til lesing
Lesende ungdom kan inspirere sine jevnaldrende. Bibliotektimene på skolebiblioteket er god arena for litteraturformidling der en skaper økt nysgjerrighet for lesing.
Bokprat-gruppen formidler sine utvalgte bøker til medelevene. Bok-trailere inngår som en del av formidlingen – disse kan også publiseres på sosiale medier. Ungdomsskolens skolebibliotekar har ansvar for gjennomføring av bokprater og publisering av digitalt innhold. I første omgang er det elever ved Furnes ungdomsskole som får bokprat fra sine medelever. Et delmål for prosjektet er imidlertid at litteraturformidlingen ogås kan foregå på andre skoler og i beste fall være et tilbud under bibliotekets Litteraturuke i uke 12 våren 2021.