Flere unge lesere i Steinkjer i 2021

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021

Rapporter

Økning i utlån av skjønnlitteratur og sakprosa til ungdom i 2021. Nye brukere til biblioteket i 2021. Øke leselyst og interessen for litteratur. Økning i antall følgere til bibliotekets sosiale medier, og økning i antall visninger/seere til bibliotekets digitale arrangementer.

Høsten 2019 startet Steinkjer bibliotek en ny satsning spesielt rettet mot ungdom. Målsettingen er å gjøre biblioteket til en arena som inspirerer til læring og lesing og at det skal være et sted hvor det foregår arrangementer for ungdom som er aktuelle og som engasjerer dem. Satsningen er forankret i bibliotekets strategiske mål 2020-2024. Formidling er også et sentralt tema som er meldt inn fra Steinkjer bibliotek i kommunens pågående arbeid med ny Samfunnsplan 2020-2024.

Antall lånere i aldersgruppen 14-18 år er lav hos oss. Samtidig registrerer vi en betydelig økning på utlån til barn i 2019. Antall Sommerlesdeltakere er stadig økende, spesielt etter at vi startet med aktiv formidling og formidling av kampanjen gjennom skolebesøk. Den negative trenden på ungdom og lesing vises i PISA-undersøkelsen 2018 der det fremkommer at norske 15-åringer leser og lærer mindre enn før. Vi trenger derfor å finne nye formidlingsmetoder til hvordan vi kan nå ungdom og skape mer leselyst blant denne målgruppen.

Som del av oppstarten av ungdomssatsningen etablerte vi en ressursgruppe med ungdommer. Gruppen består av ungdomsskole- og vgs-elever som gir innspill og ideer til passende litteratur, arrangementer og til etableringen av vårt nye folkeverkstedtilbud som vil ha en ungdommelig profil. Gruppen bidrar til at vi kan ha utviklingsfokus på innhold som de selv er interessert i og behandle temaer på en måte som oppleves som relevant for dem.

Digital formidling er også et av Steinkjer bibliotekets strategiske mål for 2020-2024. I år har vi prøvd ut nye formidlingsmetoder for å nå den yngre brukergruppen. Vi har hatt digital bokprat med Michael Stilson der vi samarbeidet med ungdomsklubben Huze. Sendingen ble distribuert via sosiale medier til ungdomsskoleelever. Bokpraten ble brukt obligatorisk i undervisningen som et leselysttiltak i flere klasser. Det ble også gjennomført en evaluering der vi fikk nyttige tilbakemeldinger fra skolene, blant annet at de var positiv til flere formidlingstiltak som del av undervisningen.

Vi produserte også et digitalt forfattermøte om «Farfars dagbok» av Erik Sveberg Dietrichs. Dette var opprinnelig tenkt som et fysisk arrangement, men koronasituasjonen utfordret oss til å gjennomføre det digitalt. Et manus ble utarbeidet i samarbeid med forfatter, og bildemateriale ble brukt fra boka slik at det ble en formidlingsvennlig produksjon. Arrangementet ble lagt ut på bibliotekets YouTube-kanal og formidlet til vg-skolene.

I tillegg har vi hatt en serie med digitale lunsjbokprat (for voksne) i sommer.

Flere i personalet har vært involvert i bibliotekets digitale formidling. Vi har erfart at dette har styrket den samlede formidlingskompetansen vår og har gitt oss både motivasjon og inspirasjon til å utvikle oss og tenke nytt rundt arrangementsvirksomheten.

Tilskuddsmidlene skal benyttes til å utvide en deltidsstilling til en medarbeider for å skape mer tid til formidling til denne brukergruppen. Det skal produseres en serie med digitale bokprat der vi formidler aktuell skjønnlitteratur eller sakprosa sammen med ungdom og/eller med en fagperson. Ved å ha med ungdom som medaktører kan de sette egne ord på tanker og refleksjoner og skape mer engasjement hos seerne. Dette kan også skape en infrastruktur gjennom sosiale medier som kan nå bedre fram til et ungt publikum.

Vi ønsker å samarbeide tett med skolen og ta utgangspunkt i litteratur med tverrfaglige temaer i fagfornyelsen: demokrati og medborgerskap – bærekraftig utvikling – folkehelse og livsmestring. Vi skal også ta for oss ulike sjangre av skjønnlitteratur.

Det er planlagt en serie på 6 digitale bokprat i løpet av 2021:

1. Krim og spenning
2. Idrett og gaming
3. Nynorsk litteratur
4. Demokrati og medborgerskap – knyttes til Stortingsvalget 2021
5. Folkehelse, livsmestring, psykisk helse – knyttes til Verdensdagen for psykisk helse
6. Bærekraftig utvikling, klima og miljø

Utover dette planlegger vi mer oppsøkende virksomhet i ungdomsskoler og vgs med særlig fokus på relevant litteratur til fordypningsoppgaver, særemner o.l. Vi planlegger også oppsøkende virksomhet på andre ungdomsarenaer, for eks. i samarbeid med ungdomsklubben.

Tiltaket skal gi oss erfaringer og kompetanse til å videreføre slike digitale bokprat som fast del av formidlingstilbudet vårt fra 2022.

I tillegg håper vi at tiltakene skal bidra til:

– at lesing blir mer integrert i skolen
– mer målrettet kommunikasjon med unge via sosiale medier ved at ungdom selv formidler til ungdom
– et tettere samarbeid med ungdomsskoler og vgs.
– et mer målrettet formidlings- og arrangementstilbud til ungdom
– at biblioteket oppleves som mer attraktiv og relevant arena for unge
– økt læringsutbytte hos skoleelevene: Forskning viser hvor viktig lesing er for å stimulere hjerneaktiviteten for å skape sammenheng, innsikt og erkjennelse.