Ny rapporteringsløsning for midler fra Nasjonalbiblioteket

Nasjonalbiblioteket har fått ferdigstilt en ny løsning på Bibliotekutvikling.no for bibliotek som skal sende sluttrapport for mottatte midler til utviklingsprosjekter eller aktiv formidling.

Sluttrapportskjema

Løsningen innebærer at du sender sluttrapport via et rapportskjema som du finner under bibliotekets Min side når du er logget inn på Bibliotekutvikling.no. Skjemaet vil være tilgjengelig under menypunktet Prosjekter og tiltak.

Det er viktig å merke seg at skjemaet er tilgjengelig først når prosjektet/tiltaket har blitt tildelt status Mangler sluttrapport av Nasjonalbiblioteket. Når prosjektet/tiltaket tildeles denne statusen, vil det bli sendt en automatisk e-post til biblioteket. Ta gjerne kontakt med Avdeling for bibliotekutvikling i Nasjonalbiblioteket for å få åpnet rapportskjemaet.

Før du fyller ut skjemaet bør du sjekke hva tildelingsbrevet m/vedlegg sier om rapportering og regnskap.

Skjermbilde når du er logget inn på ditt bibliotek på din side.

Utvidet sluttrapport

Dersom biblioteket ønsker det, kan det gjerne produseres en mer omfattende og bearbeidet sluttrapport. Denne kan sendes per e-post til: bibliotekutvikling@nb.no.

Spørsmål om rapportering kan sendes til samme e-postadresse.

Hvordan skrive og sende inn rapport for midlene?

Her finner du sjekkliste for hva som skal være med i de ulike rapporttypene:

Hvordan skrive og sende inn rapport for midlene?

Nasjonalbiblioteket purrer på sluttrapporter

I påvente av en ny rapporteringsløsning har Nasjonalbiblioteket i lengre tid utsatt purring på sluttrapporter. Retningslinjene for tippemidlene (midlene til utviklingsprosjekter eller aktiv formidling) sier at det skal sendes sluttrapport med regnskap senest tre måneder etter avslutning av prosjektet/tiltaket.

Mange bibliotek har nå mottatt purringer på sluttrapporter, og Nasjonalbiblioteket ber om at dette følges opp av bibliotekene.

Prosjektbanken

Alle sluttrapporter blir gjort løpende tilgjengelige i prosjektbanken når de er godkjente av Nasjonalbiblioteket. Prosjektbanken er en kilde til inspirasjon for utviklingsarbeid i bibliotek og til å orientere seg i egne og andres utviklingsprosjekter og tiltak for aktiv formidling.