Ny spillnettside spesielt for bibliotek

Norsk filminstitutt har lansert en nettside for bibliotek som gir enkel tilgang til norske dataspill.

spillbiblioteket.no får du oversikt over norske dataspill som ditt bibliotek kan ta i bruk – helt gratis! Her finner du som som bibliotekar informasjon og gratiskoder til spillene som Norsk filminstitutt kjøper inn gjennom innkjøpsordningen.

Jobber du i et bibliotek, også skolebibliotek, kan du logge inn på nettsiden med BaseBibliotek-nummer og passordet til ditt bibliotek. Når du er innlogget får du tilgang til gratiskoder. Kodene benytter du til å laste inn spillene på spillutstyr som du har i ditt bibliotek.

Alle spillene er nyere, norske spill som er kjøpt inn av Norsk filminstitutt gjennom innkjøpsordningen. Spillene er utgitt til konsoll, mobil og PC. Du finner spillkoder som du benytter til å laste inn spill fra tredje parts nettsider, som Steam og Nintendo e-Shop.

NFI har nylig kjøpt inn tre nye spill, inkludert årets spill 2022, ICEwall.

Få gratiskoder til biblioteket, og last ned plakater og brosjyerer

Spillene kan du benytte på bibliotekets spillutstyr. De er rettighetsklarert for bruk på arrangementer i bibliotekets regi.

Publikum kan gå inn på nettsiden for å få informasjon om norske spill i innkjøpsordningen, men det er kun bibliotekarer som kan benytte gratiskodene. Spillkodene skal ikke deles med andre. Hvert bibliotek får fem koder per spill. Trenger du flere, kan du ta kontakt med oss i Norsk filminstitutt.

fire ungdommer spiller spill i en sofa
foto: NFI

Søk midler til spillformidling

NFI har tilskuddsordninger som bibliotekene kan søke midler fra til publikumsrettede arrangementer og kurs i spillformidling. Spillformidlingstiltakene som NFI kan gi tilskudd til handler om aktiviteter som bidrar til økt kompetanse og forståelse av dataspill som et kulturutrykk. Du kan søke når som helst, og informasjon om ordningene finner du på nfi.no:

– Tilskudd til arrangementer for formidling av dataspill / NFI
– Kompetansehevende tiltak for formidlere av dataspill / NFI

Nettkurs i spillformidling

Nasjonalbiblioteket har i samarbeid med Bibliogames, Bergen offentlige bibliotek, Gjøvik bibliotek- og kulturhus, Trondheim folkebibliotek og Horten folkebibliotek, utviklet et nettkurs i spillformidling.  De gir tips til utstyr og inspirasjon fra bibliotek som er aktive på spillformidling.
Kurset finner du i Kompetansebanken-Spillformidling

Kontaktinfo NFI
Norsk filminstitutt (NFI) drifter nettsiden og innkjøpsordningen for spill hvor nyere norske spill blir kjøpt inn hvert år.

Ønsker du kontakt med en norsk spillutvikler, eller har du innspill til Spillbiblioteket.no, tar du kontakt med Norsk filminstitutt på telefon 22 47 45 00 (sentralbord) eller på e-post til rådgiver for innkjøpsordningene Christina.Iverson[@]nfi.no og spillrådgiver Magnus.Tellefsen[@]nfi.no.