Ny nasjonal digitaliseringsstrategi

Regjeringen har lagt fram en ny nasjonal digitaliseringsstrategi som setter klare mål for framtidens digitale Norge. Strategien inneholder en rekke tiltak som er relevante for bibliotekene.

En egen oversiktsside gir inngang til hovedtemaene i strategien. Området Inkludering er inngangen til innholdet som kanskje er mest relevant for bibliotekene. Regjeringens mål på dette området er formulert som følger.

«Regjeringen vil frem mot 2030 sikre at alle får ta del i digitaliseringen. Vi skal styrke innsatsen for å øke den digitale kompetansen hos de gruppene som opplever digitale barrierer og digitalt utenforskap. Vi skal sørge for at alle har et tilbud om en elektronisk identitet. Vi skal styrke befolkningens motstandskraft mot digital desinformasjon. Barn og unge skal sikres en trygg digital oppvekst. Vi skal sørge for god balanse mellom det digitale og analoge i barnehage, skole og i barn og unges fritid.»

Bevaring av et sterkt og inkluderende demokrati

Blant tiltakene knyttet til målet om å bevare et sterkt og inkluderende demokrati er:

• utarbeide en strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon
  • utarbeide en strategi for en åpen og opplyst offentlig samtale
  • styrke kunnskapen om demokrati og medborgerskap hos unge, i samarbeid med KS

De to første punktene handler om prosesser som er i gang i regi av Kultur- og likestillingsdepartementet og strategier som planlegges lagt fram i 2025. Både strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon og strategien for en åpen og offentlig opplyst samtale følger opp Ytringsfrihetskommisjonens utredning fra 2022.

Inkludere alle i et digitalisert samfunn

Området Inkludering handler også om utfordringene knyttet til digitalt utenforskap. Her trekkes både Digihjelpen og bibliotekene fram i faktabokser. Om bibliotekene sies det:

«Bibliotekene er en del av samfunnets digitale motstandskraft. Bibliotekene veileder om kilder på nettet, om ekte og falske nyheter og om hvordan man kan skille mellom gode og dårlige kunnskapskilder. I tillegg til å gjøre kunnskapskildene tilgjengelige bidrar bibliotekene til aktiv formidling av forskning, kunnskap og kultur. Folkebibliotekene bidrar til å fremme digital inkludering, blant annet ved å gi innbyggere med lav digital kompetanse veiledning og opplæring i grunnleggende digitale ferdigheter.»

Blant tiltakene knyttet til målet om å inkludere alle i et digitalisert samfunn er:

• følge opp Handlingsplan for auka inkludering i eit digitalt samfunn
  • styrke innsatsen for å øke den digitale kompetansen hos seniorer
  • styrke arbeidet med brukskvalitet, klarspråk og universell utforming i offentlige digitale tjenester
  • styrke innbyggernes digitale kompetanse gjennom pilotering av nærtjenestesenter

Forsterke styring og samordning

Strategien legger også vekt på å forsterke styring og samordning i offentlig sektor. Et av de planlagte tiltakene er å utrede en felles inngang til generell og personlig tilpasset informasjon og til digitale offentlige tjenester.

Det er etablert et samarbeidsforum for digital inkludering som ledes av Digdir. Forumet består av representanter fra offentlig sektor, frivillige organisasjoner og næringslivet og jobber for å legge til rette for likeverdige offentlige tjenester, uavhengig av digitale ferdigheter.