Liste over tiltak – Utvidet nasjonal bibliotekstrategi – ut 2025

Fredag den 29.september 2023 la Kultur- og likestillingsdepartementet fram en utvidet nasjonal bibliotekstrategi. Strategien skal vare ut 2025. En av grunnene til at strategien nå blir forlenget er at det som er hovedgrep i strategien, om aktiv formidling skal få tid til å virke.

Den utvidede strategien kan ikke leses uten den opprinnelige strategien. Rom for demokrati og dannelse. Den utvidede strategien er en også en videreføring av denne og de tiltakene som ikke er gjennomført i denne delen av strategien videreføres.  Det er til sammen 20 tiltak som nå gjelder for den utvidede strategien.

Tiltakene kan være nye, oppdaterte eller fortsetter fra gammel strategi.

Formidling

1.  Nasjonalbiblioteket skal årlig lyse ut midler til aktiv formidling, slik at folkebibliotek og fylkesbibliotek i hele landet kan skape gode leselysttiltak og litteraturformidling i bibliotek i hele landet (oppdatert )

2.  Nasjonalbiblioteket skal utvikle en nettressurs for videregående skoler knyttet til Nasjonalbibliotekets samling og formidling av norsk kulturhistorie (oppdatert)

3. Nasjonalbiblioteket skal tilgjengeliggjøre egne arrangementer digitalt, og legge til rette for kompetanseutveksling med andre bibliotek knyttet til digital sceneformidling (oppdatert)