GDPR i bibliotek – Bookbites

Torsdag 21. mars 2024, at 12:00 – 14:00
Teamslenke sendes ut til påmeldte dagen før kurset

Arrangør: Rogaland fylkesbibliotek

Kurs i utfylling av behandlingsprotokoll, risikoanalyse og eventuelt annen dokumentasjon som må på plass før biblioteket kan undertegne databehandleravtale for Bookbites.

Kurset er rettet mot bibliotekene i Rogaland som er i ferd med å bytte fra Allbok til Bookbites, men bibliotek i hele landet er velkommen til å delta.

1. Regelverk og biblioteksjefens ansvar
  2. Hva gjør vi i praksis? Hvem skal man kontakte internt i kommunen? Hvilke avveininger må man ta? Hvilke dokumenter skal fylles ut? Risikoanalyse, behandlingsprotokoll, vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA).

Det vil bli anledning til å stille spørsmål før og etter kurset.

Dokumentasjon som følger kurset:

• Utfylt behandlingsprotokoll
  • Utfylt vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)
  • Vår vurdering av databehandleravtalen og sikkerhetstiltak gjort av leverandøren (BSEBOK/Bookbites)
  • Tekstforslag for tillegg til personvernerklæringen som gjelder Bookbites.

Kursholder Aud Jorunn Hakestad er tidligere bibliotekjef med etterutdannelse i personvern,. Hun har jobbet systematisk og grundig med personvernspørsmål i eget bibliotek, og står bak e-læringskurset i GDPR – personvern i folkebiblioteka.