Er dagens bibliotek relevante i morgen?

Alle Nasjonalbibliotekets arrangementer strømmes, så du kan følge konferansen via denne lenken. Vi har ikke mulighet til å lagre opptaket.

Nasjonalbiblioteket inviterer til konferanse om bibliotekenes framtid.

Kan bibliotekene gjøre en innsats i kampen om korrekt kunnskap? Hvordan skal vi nå ut med informasjon om hva biblioteket kan gjøre? Hva skal bibliotekenes oppgaver være?

Dette er ikke en konferanse som kommer med løsningen, men som setter fokus på de utfordringene vi står overfor.

10-10.10IntroduksjonInger Stenersen
10.10-11.15Where I belong: libraries as the first place for communitiesKrystal Vittles
11.15-11.30Pause
11.30-12.15Game over or to the next level? Redefining information services in public library.Lotta Muurinen
12.15-13Lunsj
13-13.45Å skape steder som betyr noeChristian Pagh
13.45-14Pause
14-14.45Informasjonsbehov i fagmiljøer utenfor akademiaErik Adalberon
14.45-15.30Biblioteket etter infodemienSølve Kuraas Karlsen

Foredragsholdere

Krystal Vittles: Where I belong: libraries as the first place for communities

How can a library meet community needs in the best possible way? How do we go about futureproofing the library service, evolving and adapting, and making the most of digital opportunities?

Krystal Vittles is the Deputy Chief Executive Officer at Suffolk Libraries. She started her career as a school librarian. After leaving the education sector and working in a local authority to gain more experience, she moved to Suffolk Libraries in 2014 and worked as the development manager for the new delivery model. In 2018, she became head of service delivery and is responsible for operations and delivery across 44 libraries, 3 mobiles and 9 prison libraries with over 400 staff. She also oversees the service’s major contracts which includes a mental health and wellbeing service, National Portfolio Organisation status from Arts Council England and prisons. She was awarded the British Empire Medal in the government’s 2022 New Year Honours list.

Lotta Muurinen: Game over or to the next level? Redefining information services in public library.

Traditional library information services are in crisis. According to survey done in Helsinki City Library in 2022, majority of people didn’t consider the library as a place to ask about anything else than books. At the same time the need for reliable information is more drastic than ever. During the pandemic not a single person walked into Helsinki public libraries requesting help for finding reliable information sources about the virus or vaccinations. Instead, most people plunged into the deep and confusing depths of the Internet, trying to find answers, too often choosing only those that already suited their beliefs. What could our updated information services look like?

Lotta Muurinen has worked in Helsinki City Library a number of years in different interesting positions from managing hospital libraries to planning Helsinki’s celebrated central library Oodi. At the moment she is happy with her job as Chief Librarian of Töölö Library, one of Helsinki’s biggest branch libraries. She is passionate about getting things done.

Christian Pagh: Å skape steder som betyr noe

Hva er fremtiden for biblioteket som fysisk og sosial møteplass? Hva er bibliotekets fysiske og sosiale relasjon til sitt sted og nærmiljø? Disse spørsmålene om forholdet mellom sted og kultur har direktøren for Oslo arkitekturtriennale Christian Pagh jobbet inngående med. Han vil snakke om hva som gir steder betydning og relevans – fra det funksjonelle og praktiske, til det mer eksistensielle og sosiale.

Christian Pagh er direktør for Oslo arkitekturtriennale. Han er utdannet innen moderne kultur og filosofi ved universitetet i København. Han har vært partner og kulturdirektør i det dansk-norske designbyrået Urgent.Agency, hvor han jobbet med prosjekter innenfor byplanlegging, strategisk design, arkitekur og kulturell utvikling. Han er foreleser ved Copenhagen Business School.

Erik Adalberon: Informasjonsbehov i fagmiljøer utenfor akademia

Førstebibliotekar Erik Adalberon ved Universitetsbiblioteket i Agder presenterer et prosjekt hvor målet er å hjelpe ulike fagmiljøer til å finne den informasjonen de trenger for å utvikle seg videre. Tiltakene omfatter blant annet etablering av nettportalen «fagstøtte» som skal inneholde en oversikt over nyttige ressurser og hvordan man kan få tilgang til dem.  I presentasjonen vil det også bli nevnt hvordan bibliotekstjenester kan bli en del av samarbeid mellom institusjoner.

Sølve Kuraas Karlsen: Biblioteket etter infodemien

Bibliotekene har en vesentlig rolle i å sikre det norske samfunnet riktig informasjon. Vi vet at de valgene vi gjør, både som enkeltpersoner og som samfunn gjøres på bakgrunn av den informasjonen vi sitter på. Derfor er bibliotekene avgjørende for å bevare og utvikle demokratiet. Men hvordan ser dagens informasjonslandskap ut og hvilke muligheter har bibliotekene?

Sølve Kuraas Karlsen er Leder for Tenk, Skoleavdelingen til Faktisk.no. Faktisk.no AS er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge.

Lenke til arrangementet i kalenderen