Klar for Sommerles 2021!

1. juni er det igjen klart for nasjonalt kick-off for lesekampanjen Sommerles. Statsminister Erna Solberg åpner kampanjen i en video, sammen med forfatter Mari Moen Holsve, som har skrevet årets sommerleshistorie: «Den magiske regnskogen skogen». YouTube-stjernen Victoria Skau er programleder.

Tekst: Sekretariat for bibliotekutvikling

Sommerles.no er utviklet av Vestfold og Telemark fylkesbibliotek og Snuti AS siden 2012. Kampanjen driftes av folkebibliotek over hele landet. I 2017 støttet Nasjonalbiblioteket kampanjen med utviklingsmidler slik at den fikk et digitalt og nasjonalt løft. I 2018 startet et forskningsprosjekt i samarbeid med Møreforskning om effekten av lesekampanjen.

I forbindelse med Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023 Rom for demokrati og dannelse ble Sommerles gjort til et flaggskip for synlig, aktiv formidling overfor barn. Kampanjen støttes derfor med kr 950 000 hvert år i strategiperioden.

Sommerles er blitt en suksess og er godt forankret i alle landets fylker og i de fleste kommuner. Sommeren 2019 deltok over 131 000 barn fra hele Norge. Fra 2021 er Siri Haga Torgersen, Vestfold og Telemarkfylkesbibliotek, ansatt som prosjektleder for å ta Sommerles.no til nye høyder.

Vi gleder oss til årets Sommerles! Og ønsker lykke til med kampanjen!

Mer om Sommerles https://altom.sommerles.no/