Folkebiblioteket er til for deg

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Kvæfjord bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2021, 2022, 2023, 2024

Tilleggsinformasjon

• Tiltaket er forlenget inn i 2024.

Publisert: 01. november 2023

1. Flere nye registrerte voksne lånere tilknyttet Kvæfjord bibliotek.
Effektmål: sammenligne statistikk for antall voksne lånere registrert i 2020 med antall voksne lånere som registreres i 2021 og i første halvdel av 2022.
2. Økt utlån av litteratur til voksne.
Effektmål: sammenligne utlånsstatistikk for voksne fra 2020 med utlånsstatistikk for voksne i 2021 for å se om utlånet for voksne har økt.
3. Være mer synlig bibliotek ute i lokalsamfunnet.
Effektmål: Sammenligne antall arrangementer vi deltar på ute i lokalsamfunnet i 2021, sammenlignet med 2020 og 2019. Da får vi talldata på om vi har hatt flere formidlingssituasjoner ute i lokalsamfunnet ved hjelp av midlene fra Nasjonalbiblioteket enn det vi fikk til uten midlene. Vi opplever det er riktig å ta med tall fra 2019 her, siden Koronasituasjonen i 2020 har medført færre arrangement enn vi vanligvis har.

Vi vil i 2021 bruke midler fra Nasjonalbiblioteket på å benytte vår bibliotekar, som i dag jobber i 60% stilling, til å jobbe mere enn 60 %. Det som jobbes utover 60% skal være arbeid med formidling ute av biblioteket. Midlene kan også brukes på at bibliotekaren vikarierer for bibliotekleder, slik at bibliotekleder frikjøpes til å drive aktiv formidling ute av biblioteket.

Vi vil prøve ut nye formidlingsarenaer, hvor vi når nye lånere. Vi viser til både Nasjonal bibliotekstrategi 2020 – 2023 Rom for demokrati og dannelse og til gjeldende regional plan for vårt folkebibliotek i Regional bibliotekplan for Troms 2017 – 2028 når vi velger oss formidlingstiltak ute av biblioteket. Planene sier noe om hvordan vi kan styrke og utvikle vår formidlingsaktivitet. Vi vil prøve ut:

Formidling for foreldre.
Vi inviterer oss til foreldremøter i barnehager og skoler. Der retter vi oppmerksomheten mot foreldrene og formidler viktigheten av at de leser, fordi de er de viktigste rollemodellene for de unge når det gjelder lesing. Dette understrekes i vår regionale bibliotekplan; «Hvor langt barna har kommet i leseutviklingen når de begynner på skolen, har en klar sammenheng med hvordan lesemiljøet er i barnas hjem fra de er små.» (Troms fylkeskommune, 2017, s.18)
Vi formidler hva vi kan tilby dem. Mange foreldre anser folkebiblioteket, som et sted kun for deres barn. Vi vil vise dem hva vi kan tilby de voksne og vise dem at folkebiblioteket er til for dem. Vi vil få de interessert i å lese og til å bli aktive brukere av biblioteket. Da må vi møte foreldrene der de er, nemlig på foreldremøter i skoler og i barnehager.
Vi vil understreke at ved at foreldrene leser, vil det kunne hjelpe barn med å finne motivasjonen for å lese eget lesestoff. Vi vil lage en enkel lokal lesekampanje for voksne høsten 2021, som vi formidler når vi er på foreldremøter, slik at de voksne kan bli litt ekstra motivert til å komme i gang med å låne og å lese.
På møtene tar vi med lånekort og pc med biblioteksystem, slik at vi kan ordne de som ønsker det lånekort der og da. Slik senker vi terskelen for å bli låner og vi gjør det enkelt å velge å bli låner.

Formidling på personalmøter.
Vi inviterer oss til å formidle bibliotekets tilbud til personalet både i kommunal og privat sektor i Kvæfjord. Vi formidler at vi også er en fagtjeneste for dem.
Vi vil vise ansatte at folkebiblioteket kan være en støttespiller for dem på jobben ved å kjøpe inn faglitteratur for å øke deres fagkompetanse. Dette støttes i Regional bibliotekplan for Troms 2017 – 2028 hvor vi kan lese; «Folkebibliotek kan også være en bidragsyter til lokalt arbeidsliv, både offentlig sektor og næringsliv.» (Troms fylkeskommune, 2017, s.20) Vi følger da også strategi nr.14 om «Økt formidling av faglitteratur til alle» (Troms fylkeskommune, 2017, s.20) Vi tar utfordringen gitt til folkebibliotekene i Nasjonal bibliotekstrategi 2020 – 2023 Rom for demokrati og dannelse hvor vi kan lese «Da er det ikke tilstrekkelig at forskningen og kildene er tilgjengelige; de må også formidles og spres på en aktiv måte.» (Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet, 2019, s.21). Når fagenhetene i kommunal sektor ikke bruker oss aktivt, må vi ut til dem og formidle hva folkebiblioteket kan bety for akkurat dem.

Deltagelse på arrangement og arenaer der folk er.
Vi vil følge med på større arrangement i kommunen, som biblioteket kan være med på. Vi tenker at vi kan stille med eget pop- up bibliotek eller samarbeide med Bok og kulturbussen i Sør- Troms om å formidle utlån av bøker og ha andre formidlingsaktiviteter som passer. Type arrangement og arenaer vi tenker vi kan stille opp på er f. eks: Bondens marked, Verdensdagen for psykisk helse, Fergetur Refsnes – Flesnes.
Regional bibliotekplan for Troms 2017 – 2028 har to andre strategier, som vi gjennom å prøve ut slike nye formidlingstiltak er med og understøtter, nemlig: «18. Fremme lesing og leselyst» og «20. Styrke og utvikle folkebibliotekene som formidlere av litteratur og kultur» (Troms fylkeskommune, 2017, s.22). Ved å være bibliotek på andre arenaer enn i biblioteket vårt vil vi både framme leselyst og lesing for flere enn de vi i dag når i biblioteket. Og vi mener at ved å utfordre oss selv til å formidle bibliotekets litteratur og tjenester på nye arenaer, så vil vi komme styrket ut av disse nye tiltakene som bedre formidlere, fordi vi tørr å gå nye veier i å nå de vi ønsker at skal bli nye aktive brukere av biblioteket.

Plan for videreføring av tiltak:
Vi vil forsøke å integrere de tiltak som fungerte godt i vår framtidige bibliotektjeneste. Gode resultater av de nye tiltakene vil vi aktivt bruke for å fremme forslag i budsjettforhandlinger for å øke bibliotekets personalressurser ytterligere.