Aktiv formidling i barnehagene

Tidsperiode:2024

TILTAKSMÅL:
• Skape leseglede i tidlig alder for barn i Nordreisa
• La alle førskolebarn i kommunen få oppleve høytlesning
• Utarbeide formidlingsopplegg som vi reiser ut med til alle barnehagene i kommunen
• Være rollemodell for barnehageansatte i forhold til høytlesning og hvordan ulike formidlingsopplegg kan gjennomføres for ulike aldersgrupper i barnehagen
• Utarbeide bokkofferter i samarbeid med barnehagene
• Innlemme barnehagene i kommunens årlige «lesefestival»
• Fornye vårt lokale bokstart-program «Ole Bok 0 – 6 år»

EFFEKTENE AV MÅLENE:
• Øke besøk og utlån av bøker til barnehagene i kommunen
• Gjøre bibliotekets tjenester kjent for flere av kommunens innbyggere
• Gjøre barn glad i bøker og høytlesning
• Trygge barnehageansatte til å bli bedre formidlere
• Oppnå at flere foreldre henter gavebøker (fra Ole Bok) på biblioteket
• Øke utlån og bruk av bokkofferter i barnehagene

Nordreisa bibliotek er et mindre bibliotek i Nord-Troms med to ansatte. Kommunen er stor i areal og har spredt bosetting. Fra høsten 2023 har vi 6 barnehager i kommunen; den største med ca 100 barn, et par mellomstore og noen veldig små ute i distriktene.

Formidling er en av kjerneoppgavene til norske folkebibliotek, jmf formålsparagrafen i Bibliotekloven
som sier at bibliotekene bl.a. skal legge vekt på:
– aktiv formidling
– være uavhengig møteplass
– legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.
– gjøre tilbudene kjent

Revidert Nasjonal bibliotekstrategi nevner den kommende satsingen på en nasjonal leselyststrategi (2024) som skal øke leselyst og bygge god lesekultur. Regional bibliotekplan for Troms 2017-2028 er gjeldende og vedtatt i alle kommuner i Troms, med tilhørende tiltaksplan. Et av hovedmålene i planen er at folkebibliotekene skal sette litteraturen og leseren i sentrum og bidra til å utvikle språklig og kulturell forståelse. Troms fylkesbibliotek planlegger å søke prosjektutviklingsmidler til et større leselystprosjekt med tema rundt livslang lesing, fra vogge til grav. Vi tenker vårt formidlingsprosjekt med aktiv formidling i barnehager blir som en forberedelse til dette utviklingsprosjektet. Vi starter med de yngste leserne.

Nordreisa bibliotek har de siste fem årene opplevd at barnehagene bruker biblioteket mindre enn tidligere. Utlånet har gått ned med vel 50%. Vi har intervjuet og gjort enkle kartlegginger rundt eventuelle årsaker. Slik vi forstår det er høytlesning noe som er blitt nedprioritert, ildsjeler har hovedansvaret, mange ansatte føler seg usikre, man mangler rom/møbler og tid i hverdagen. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Med dette formidlingsprosjektet vil vi kunne gjøre en ekstra innsats med aktiv litteraturformidling og høytlesning ute i barnehagene. Vi tenker å systematisere arbeidet med å forberede formidlingsopplegg og reise ut til alle barnehager, både i sentrum og i distriktene. Vi tenker oss å velge to målgrupper, 2-åringer og 4/5-åringer .

Satsingen med 2-åringene ser vi i sammenheng med vårt lokale bokstart-program som heter Ole Bok. Ole Bok er en bokbamse som de siste 20 åra har delt ut gavebøker til nyfødte, 2-, 4- og 6-åringer i kommunen. Nyfødte får gavekort på helsestasjonen, henter gaveboka på biblioteket. Mens 2-, 4- og 6-åringene inviteres til Ole Bok kvelder på biblioteket hvor vi har høytlesning og utdeling av gavebøker. Oppslutningen fra foreldre/barn har de siste åra vært dalende, spesielt blant 2-åringene. Vi tenker at vi skal sette oss inn i Foreningen Les sitt «Bokstart-program» og evaluere vår egen Ole Bok i forhold til det. Er det noe vi kan endre og/eller forbedre med vår Ole Bok(?) Et tiltak kan f.eks. være at biblioteket deler utgavekort til 2-åringene i barnehagene – også kan vi måle hvor mange foreldre/barn som kommer på biblioteket og henter gaveboka.

Vi ønsker også å utarbeide flere bokkofferter i dette formidlingsprosjektet. Nord-Troms bibliotekene hadde perioden 2011-2014 et eget utviklingsprosjekt «Framtidas kunnskapsarena» hvor et av tiltakene var bokkofferter. En bokkoffert inneholder en illustrert barnebok, tilhørende leker og ting som samsvarer med bokas fortelling, en veileder med tips og ideer til bruk av boken og lekene. Koffertene med innhold skal bidra til begrepslæring, språkutvikling, samtaler, lytting og undring. Det å utvikle nye bokkofferter er ressurskrevende, spesielt for mindre bibliotek.

De nye bokkoffertene vi utarbeider vil bli brukt aktivt i formidlingsarbeidet ute i barnehagene. Foruten gode formidlingsstunder vil målet også være å demonstrere og oppmuntre flere barnehageansatte til å ta i bruk bokkoffertene biblioteket har. I dag er det ikke alle barnehagene i kommunen som kjenner til og/eller bruker dem i sitt pedagogiske arbeid.

Lesefestival er et årlig arrangement i uke 17, samme uke som «Verdens bokdag» 23.04. Festivalen er et samarbeid mellom biblioteket og alle grunnskolene i kommunen. Biblioteket arrangerer forfattermøte, skolene organiserer og gjennomfører festival med ulike aktiviteter knyttet til lesing på den enkelte skole gjennom hele uka. Hvert år har eget hovedtema. Her ønsker vi å knytte barnehagene inn i denne lesefestivalen. Barnehagene må sette bøker og høytlesning med tilhørende aktiviteter på agendaen hele festivaluka. I tillegg inviteres de til biblioteket med eget formidlingsopplegg til biblioteket i løpet av festivaluka.

Dersom vi får mulighet til å gjennomføre dette formidlingsprosjektet vil en viktig gevinst være at vi får styrket samarbeidet med alle barnehagene i kommunen. Dette vil danne grunnlag for et videre samarbeid og videreutvikling av bibliotektjenester til våre yngste brukere. I løpet av prosjektperioden vil vi få noen strukturer for samarbeid på plass slik at barnehagene vil bruke biblioteket mer og vi skal ut og drive formidling i barnehagene. Høytlesning ute i barnehagene skal videreføres, bli et fast tilbud til barnehagene.