Barnas bøker rundt bålet

Prosjekteier:Jevnaker bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2024

Med prosjektet Barnas bøker rundt bålet har vi som mål at flere av barna (3-9 år) i Jevnaker skal få oppleve litteratur og bruke biblioteket vårt aktivt. Vi skal stimulere til dette ved å invitere til lek og litteraturformidling utenfor bibliotekets lokaler, og ved å møte barna og familiene deres på andre arenaer i bygda. På denne måten vil biblioteket og tjenestetilbudet vårt gjøres enda bedre kjent for innbyggerne.

Vi skal tilrettelegge for at leken og litteraturformidlingen kan finne sted rundt leirbålet, i naturen i bygda vår. Vi vektlegger å bruke lett tilgjengelige steder i lokalsamfunnet, med enkle adkomstmuligheter, slik at flest mulig kan benytte tilbudene.

Foruten å være en arena for litteraturformidling og å gjøre bibliotekets tilbud kjent, ønsker vi at Barnas bøker rundt bålet skal være en helsefremmende møteplass for foreldre og barn, hvor de kan få knytte nye nettverk og bekjentskaper med hverandre, og få oppleve lavterskel lek og friluftsliv.

Vi har valgt å kalle prosjektet vårt Barnas bøker rundt bålet. Prosjektet er en videreutvikling av vårt tidligere prosjekt Bøker rundt bålet, og henter inspirasjon derfra. Med Barnas bøker rundt bålet har vi skapt et nytt konsept rettet mot barn.

Konseptet er fortsatt enkelt: Vi møtes i naturen, rundt bålet, med bøkene og fortellingene. Det ligger i menneskets natur at vi samler oss rundt leirbålet og deler fortellinger og opplevelser. Ved å ta med biblioteket ut av lokalet og tilrettelegge for litteraturformidling, lek og uteaktivitet kan vi bidra til å skape fellesskaper i lokalsamfunnet, treffe flere med litteraturen og bidra til bedre folkehelse.

Prosjektet er også inspirert av studier av barns lek, som viser hvordan barns lekevaner har endret seg drastisk de siste tiårene, og tendenser vi ser i samtiden: barna bruker mer tid foran skjermen, og mindre tid i aktiv lek ute (Louv, R. 2008, The Last Child in the Woods). Prosjektet Barnas bøker rundt bålet er en motvekt mot disse tendensene: vi inviterer inn til et lavterskel fellesskap hvor vi skal lytte, lese, leke og lage.

Barnas bøker rundt bålet-arrangementene vil ha en varighet på 1-2 timer hver, hvor selve litteraturformidlingen varer i 15-20 minutter. Etter formidlingen inviterer vi barna og de voksne til å bli med på en lek eller en skapende aktivitet. Vi ser for oss leker som Hønemor og kyllingene, Stiv heks og Haien kommer, og aktiviteter som fletting av blomsterkrans, spikking av seljefløyte og lignende. Det skal være lav terskel for å delta. Vi stiller derfor med nødvendig utstyr, som spikkekniv. Ved å lytte, leke og lage ønsker vi å styrke mestrings- og fellesskapsfølelsen til barna, samtidig som tilstedeværelse i naturen har helsefremmende egenskaper. Vi tenner bålet når årstidene tillater det. De som ønsker det, kan ha med seg varm kakao og noe godt å grille på bålet. Arrangementet avsluttes etter deltakernes eget ønske – med fellesskap rundt bålet eller fri lek i naturen.

Vi ser for oss at det er realistisk å gjennomføre 6 arrangementer i løpet av 2024. Småbarnsfamilienes hverdag er travel, vi tilrettelegger derfor ved å holde arrangementene på søndager kl. 12.00. Arrangementene vil foregå nært der folk bor – på grillhytter, gapahuker og lekeplasser i bygda. Barne- og ungdomsbibliotekaren holder arrangementene.

Gjennomføringen av prosjektet vil kreve forarbeid i form av planlegging av arrangementene, markedsføring, utvelgelse av litteratur, øving på formidlingsopplegg og forberedelse av leker eller aktiviteter. Prosjektmidlene vil gå til å lønne vikar for å frikjøpe barne- og ungdomsbibliotekaren.

Eksempler på arrangementer:
• Tema troll:
o litteraturvalg: lokalhistoriske eventyr om troll i Nordmarka – hvor: grillhytta på Bristol – lek/aktivitet: lage steintroll.
• Tema musikk:
o litteraturvalg: musikalsk eventyr med dovregubbens hall – hvor: Nøklebytangen – lek/aktivitet: flette blomsterkrans.
• Tema Gruffalo:
o litteraturvalg: Gruffalo og Lille Gruffalo – hvor: gapahuken på Bergerbakken – lek/aktivitet: Hønemor og kyllingene

Prosjektet svarer på ulike mål i flere strategier på lokalt, fylkeskommunalt og nasjonalt nivå. Gjennom prosjektet vil vi bidra til å nå flere med litteraturformidling og lesing, kompetanseheving i personalgruppa, å skape flere møteplasser i lokalsamfunnet og ikke minst, bidra til bedre folkehelse.

Grunnlagsdokumenter:
Kulturpolitisk plattform: Kultur for framtida – Jevnaker kommune (2019)
Det er vedtatt en kulturpolitisk plattform for Jevnaker kommune 2019-2030. Ut av 12 strategier er det spesielt tre som utpeker seg som relevante for formidling, litteratur, lesing og bibliotek:
4: Alle innbyggere skal sikres samme tilgang til et mangfold av kulturopplevelser, på ulike arenaer.
7: Kultur og frivillighet skal være en bærende del av den kommunale primærforebyggende innsats for folkehelse.
9: Kommunens natur- og kulturgitte forutsetninger skal benyttes maksimalt for å styrke et levende kulturliv.

Kvalitetsplan for Oppvekst og Kultur, 2022-2025 – Jevnaker kommune (2022)
Et av fire utviklingsområder i gjeldende kvalitetsplan er Helsefremmende møteplasser. Et av målene er spesielt relevant med tanke på denne søknaden:
«Alle [innbyggere] opplever god tilgjengelighet og mulighet til varierte kultur- idretts- og fritidstilbud.» (s.19).

Temaplan for Viken fylkesbibliotek 2022-2025

Rom for demokrati og dannelse: Utvidet nasjonal bibliotekstrategi – ut 2025

Vi har allerede gjort nyttige erfaringer rundt det å ta med biblioteket ut av egne lokaler i prosjektet Bøker rundt bålet, og vet at det er mulig å treffe lånerne utenfor biblioteket, og at dette kan gjøres på en enkel måte for både innbyggere og bibliotekarer. Med prosjektet Barnas bøker rundt bålet ønsker vi å rendyrke litteraturformidlingen rettet mot barn i alderen 3-9 år, og å skape helsefremmende møteplasser for småbarnsfamiliene.