Shared reading på ungdomsskolen – et tilbud fra Meløy bibliotek

Tidsperiode:2023

Rapporter

Mål:
– å ta formidlingen ut av bibliotekrommet
– å nå den målgruppa som er mest vanskelig å få tak i: ungdommen, 8. trinn
– å møte ungdommen der de er på dagtid, i sin egen skole
– å etablere en hyppighet ved månedlige opplegg med samme gruppe i løpet av 1 år
– å introdusere shared reading som tilbud v/ Meløy bibliotek
– å vise ungdomsskolene i kommunen at vi er en verdifull og kompetent samarbeidspartner ang. leseferdigheter og leselyst

Vi har inngått samarbeid med Enga skole og Glomfjord skole i Meløy kommune, og konkret lærer v/ 8. trinn. Vi ønsker å la barne- og ungdomsbibliotekaren dra til disse to skolene 1x per måned i hele 2023 (juni-september er unntatt pga. ferieavvikling/ skoleferie).
Bibliotekaren, som har tatt kurs i shared reading og er kvalifisert som leseleder, skal i skoletiden introdusere shared reading for en gruppe per skole, og skal med den gruppa ha shared reading-økter hver måned. I alt er det planlagt 8 økter per skole.
På den måten håper vi å engasjere ungdommen, og vi satser på en positiv effekt ved at vi skal nå dem der de er, ved at vi tar formidlingen ut av bibliotekrommet og kommer til dem.
Vi har valgt shared reading for dette formålet fordi at det er en metode som passer alle, uansett om de er «lesere» eller ikke. Ungdommen i den alderen er en gruppe som er ganske sårbar når det gjelder lesingen- enten har man flaks og de opprettholder gode lesevaner fra barndommen, eller så dabber leselysten helt av. Vi håper å forebygge og fange opp, og kanskje introdusere ikke-lesere i gruppa til en ny, lavterskel tilgang lit litteratur.
Det er overlatt til skolene/ ansvarlig lærer å velge ut gruppa som skal delta. Vi har presentert tilbudet til dem som et solid alternativ for en vanlig norsktime. I sluttrapporten skal også lærerens observasjoner og slutninger bli synlige, som innspill.
I søknadssummen inngår det 4 arbeidstimer per økt per skole (inkl. reisetid og forberedelser), basert på en gjennomsnittlig timelønn på kr 200. Vi ønsker å bruke støttemidlene til frikjøp av arbeidstida, sånn at vi kan engasjere vikar mens bibliotekaren er på skolen.