Teste ut nye samarbeidsformer for oppsøkende virksomhet utenfor biblioteket

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Storfjord – Omasvuotna – Omasvuono bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2023

– Øke utlånsstatistikken for voksne
– Søke samarbeid med voksenopplæring i kommunen
– Søke samarbeid med omsorgssenteret i kommunen
– Kartlegge og vurdere andre samarbeidspartnere innen helsesektoren

Storfjord folkebibliotek er et lite folkebibliotek i Nord-Troms som betjenes av en 80 % biblioteksjefstilling. Vi følger gjeldende regional bibliotekplan for Troms 2017-2028 som er vedtatt i alle kommunene i Troms. I denne planen er det skissert fem spesifikke strategier for tjenesteområdet Litteratur og kultur, og dette prosjektet forsøker å innfri på samtlige strategipunkt:
– Fremme lesing og leselyst
– Gi tilgang til et allsidig, aktuelt og kvalitetsmessig litteraturutvalg
– Styrke og utvikle folkebibliotekene som formidlere av litteratur og kultur
– Fremme og formidle nordnorsk, samisk og kvensk litteratur
– Stimulere til norsk språkutvikling

Biblioteket har i 2021-2022 hatt en spesifikk satsing på tiltak rettet mot barn og unge, og har hatt et godt samarbeid med barnehager, skoler, kulturskole og kommunens språksenter. I nevnte periode har utlånsstatistikken for barn og unge hatt en svært positiv økning. Utlånsstatistikken for voksne derimot, er fortsatt veldig lavt. Med dette prosjektet ønsker biblioteket å søke nye samarbeidspartnere i kommunen, drive oppsøkende virksomhet utenfor biblioteket og teste ut forskjellige måter å drive med kultur- og litteraturformidling på.

TILTAK 1) Samarbeid med voksenopplæringa i kommunen
Voksenopplæringstjenesten i kommunen er samlokalisert med bibliotektjenesten i kommunens bibliotekfilial, og det ligger derfor godt til rette for et utstrakt samarbeid mellom voksenopplæring og bibliotek.
o Litteraturformidling kombinert med språkopplæring i form av høytlesing, samlesing og samtale. Dette er en samarbeidsform vi allerede har testet ut, og som vi ønsker å videreutvikle i form og format
o Arrangere språkkafeer/ sosiale treffpunkt mellom innvandrere og lokalbefolkning. Tidligere har biblioteket arrangert møteplasser for innvandrerkvinner. I samarbeid med voksenopplæringa ønsker vi å forsøke å skape faste flerkulturelle møteplasser der også lokalbefolkningen i større grad deltar. En slik sosial møteplass vil ha en stor integrerings- og språkopplæringseffekt.

TILTAK 2) Samarbeid med Frivilligsentralen og omsorgssenteret i kommunen
Allerede i 2021-2022 har biblioteket testet ut kvenskspråklig litteratur- og språkformidlingsarrangement for dagsenteret for hjemmeboende med demens. Dette tiltaket har vært svært vellykket, og vil bli videreført. I og med at språksituasjon og gruppesammensetning blant brukerne fort kan endre seg, så blir ikke tiltaket nødvendigvis videreført med kun et kvenskspråklig innhold. Omsorgssenteret i kommunen har ytret et ønske om et samarbeid med biblioteket for å på plass litteratur- og kulturformidlingstiltak også for beboere på omsorgssenteret
o Forsøke å få på plass ordninger med leseombud for eldre bosatt på omsorgssenteret i kommunen. Fokuset vil være formidling av nordnorsk, samisk og kvensk litteratur. Rekruttering av leseombud vil bli gjort i et samarbeid mellom bibliotek, Frivilligsentral og frivillige.
o Tilrettelegge for digitale bibliotektjenester for beboere på omsorgssenteret