Gatelangs med Larviks litterære høydepunkter på øret!

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Larvik bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2022, 2023

Rapporter

Tilgjengeliggjøre Larviks store litterærer arv for egne innbyggere og turister. Opplev de betydningsfulle fysiske stedene, samtidig som du kan lytte til historiene og lese teksten på din egen mobil.

Voice of Norway er en audioguide-app hvor man legger opp til ulike tematiske løyper med 10 stoppesteder. Her kan man få opplest et stykke historie eller lignende, og i tillegg ha tilgang til tekst og illustrasjoner. Det unike med dette er at man får formidlet på selve stedet mens du er ute og går. Voice of Norway er allerede etablert med ulike løyper i Larvik og en ny løype vil stå godt sammen med de andre historiske løypene som allerede er laget.

Larvik har en stor litterær arv og mange store forfattere har trådt sine barndomssko i Larviks gater. Thor Heyerdahl, Anne Holt, Ingvar Ambjørnsen m.fl , Vi ønsker at folk skal kunne legge ut på en tur og bli kjent med Larviks forfattere og deres litteratur.
Larvik bibliotek ønsker å etablere en litterær løype i appen Voice of Norway bestående av inntil 10 stoppesteder. Dette vil være stoppesteder knyttet til hvor forfatterne har vokst opp eller har bodd, til steder som opptrer i litteraturen eller knyttet til steder med andre litterære hendelser i Larvik. Vi mener at det er viktig at litteraturen også blir synlig på denne digitale plattformen, sammen med de historiske løypene.

Larvik bibliotek ønsker med dette å nå ut over bibliotekets egne lokaler. Vi ønsker å møte folk på en ny og digital måte, og kanskje treffe mennesker som ikke allerede er bibliotekbrukere. En slik litterær løype vil forhåpentligvis gi inspirasjon og lyst til å søke nye litterære opplevelser, samtidig som folk oppmuntres til å gå seg en tur i byen. Vi ser også at en slik løype med fordel kan brukes av skolene i kommunen vår, og ønsker å se på hvordan vi kan få til et godt samarbeid der. Og kanskje vil det være aktuelt med flere løyper, dersom dette viser seg å være levedyktig formidling.