Hva skal vi lese i dag?: barnehagebibliotek i Gjøvik kommune

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Gjøvik bibliotek
Status:Avsluttet
Tidsperiode:2021

Rapporter

Lenker

Spre leseglede til de yngste beboerne i Gjøvik kommune.
Nå barn i familier som ikke bruker biblioteket.
Legge til rette for at barn opplever spenningen og gleden ved høytlesning.
Gjøre erfaringer for fremtidig samarbeid med barnehager.

Bakgrunn for tiltaket:
Bakgrunnen for tiltaket er at vi i barneavdelingen på Gjøvik bibliotek og litteraturhus, ønsker å være et bibliotek for alle barn i kommunen. Vi ønske å gi alle barn gode litteraturopplevelser og enkel tilgang til et rikt utvalg bøker. Vi ønsker å bidra til at barnehagene i kommunene blir arenaer, der barn får gode litteraturopplevelser. Vi ønsker å bidra til at lesing blir en naturlig aktivitet i alle kommunens barnehager. Slik situasjonen er i dag, opplever vi store forskjeller på barnehagebarns tilgang på bøker og formidling av bøker. Forskjellene går på hvor ofte barnehagene besøker biblioteket, og hvor mange bøker som er tilgjengelig i barnehagen. En stor del av disse forskjellene skyldes avstanden til biblioteket. Det er avstanden til biblioteket vi ønsker å gjøre noe med i dette prosjektet.
Gjøvik kommune har store geografiske avstander. Det begrenser mange barnehagers mulighet til å reise til biblioteket. Det begrenser også foreldres mulighet til å ta med barna til biblioteket på ettermiddagen. I dag har Gjøvik bibliotek to avdelinger, et hovedbibliotek i Gjøvik sentrum og en filial på Biri. For mange barnehager er det langt å reise til biblioteket.
Vi har lyst til å nå barnehagene som ikke besøker oss og spesielt de barna som aldri besøker biblioteket. Vi har funnet inspirasjon i BOKTRAS prosjektet og Lesefrø tilbudet hos Deichman, og vi ønsker å starte et prøveprosjekt med en boksamling i en barnehage. En dansk undersøkelse av Elisabeth Hansen viser at danske folkebibliotek lykkes med å nå disse gruppene ved å opprette barnehagebibliotek (Bråthen og Kaasa, 2008, s. 40). Rammeplanen for barnehager fra 2017 slår fast at barnehagene skal bidra til at barna «…utforsker og gjør seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.» (Utdanningsdirektoratet, s. 48). Dette er et prosjekt som støtter både bibliotekets og barnehagens formål.
Prosjektet passer godt inn i kommunenes fremtidsplaner på kulturområdet. Gjøvik kommune er i ferd med å vedta en ny kulturstrategi. Strategien har vært ute på høring og en av hovedprioriteringene i utkastet, er at Gjøvik skal bli en attraktiv kulturby for barn og unge. Dette prosjektet kan bli et viktig bidrag til å heve og demokratisere kulturtilbudet for barn i kommunen.
Litteratur i barnehagene:
Barneavdelingen på Gjøvik bibliotek har allerede et bra tilbud til barnehagene i kommunen. Alle barnehagene er velkomne til oss, og vi har et eget rom hvor de kan spise. Vi tar også imot bestillinger av bokpakker. Vi har et åpent høytlesnings tilbud, og barnehagene kan selv bestille egne høytlesningsstunder hos oss. Gjennom Boklek i regi av Innlandet fylkesbibliotek inviteres alle barna som skal starte på skolen til biblioteket for å møte en forfatter. Vi ser likevel behovet for mer oppsøkende virksomhet- spesielt til de barnehagene som ligger lengst unna og sjelden besøker biblioteket. Denne type virksomhet er personalkrevende og er derfor ikke en del av vårt tilbud i dag.
Beskrivelse av tiltaket:
Det overordnede målet for tiltaket er å nå barn i familier som i dag ikke bruker biblioteket. Vi vil gjøre dette ved å flytte biblioteket nærmere der de er. Vi tror at vi ved å opprette filialer i barnehager i kommunen, kan skape leseglede hos de yngste beboerne på Gjøvik. Ved å reise ut å formidle i barnehagene, på foreldremøter og personalmøter synliggjør vi biblioteket og vårt fantastiske tilbud.
Innholdet i prosjektet er opprettelsen av et bibliotek i en av kommunens barnehager. Bøkene velger vi ut fra bibliotekets samlinger og flytter dem til barnehagen. Bøkene byttes ut med jevne mellomrom. Flere barnehager i Gjøvik har høy andel av barn med minoritetsbakgrunn, og skulle det være behov for bøker på andre språk enn norsk, vil de bestilles inn fra samlingen til Det flerspråklige biblioteket. Erfaringer fra tidligere barnehagebibliotek, er at en samling på rundt 200 er bra. Barn og foreldre er velkomne til å låne bøker fra samlingen med seg hjem.
Tidsplan:
Vi håper å kunne komme i gang med prosjektet til barnehagestart høsten 2021.Boksamlingen bør være på plass etter sommerferien i august. Perioden frem til sommeren 2021, brukes til å opprette kontakt med barnehagen og planlegge detaljene i prosjektet. Erfaringer fra BOKTRAS og Lesefrø er at prosjektet er avhengig av at barnehagen er villig til å gi boksamlingen en sentral plassering i barnehagen, og at de ansatte engasjerer seg i prosjektet. Valget av barnehage er derfor svært viktig.
Det første året blir et prøveprosjekt hvor vi samler erfaringer og måler utlånet fra biblioteket. Målene på om prosjektet har hatt den effekten vi ønsker blir utlånstallene fra biblioteket og samtaler med de ansatte om deres opplevelse. Det kan bli aktuelt å snakke med foreldrene i barnehagen om de har brukt hovedbiblioteket mer etter at prosjektet kom i gang. Om vi opplever dette som en suksess, ønsker vi å opprette nye barnehagebibliotek i 2022.