Kriminalfestival 2014

Status:Avsluttet
Tidsperiode:2014

Rapporter

– Utgangspunkt har vært ønske i 2011 i Meløy kommunes kulturenhet om et årlig arrangement med gjentakelsesverdi, som skulle kunne engasjere så mange forskjellige lag og foreninger som mulig, under kulturenhetens regi. Biblioteket kom med forslag om felles litteraturfestival, med biblioteket som «drivkraft» bak. Først hadde vi idéen om å velge et annet overordnet tema hvert år, men så ble det etablert å kjøre «kriminalfestival» årlig.
– Mål: å tilby alle aldersgrupper i kommunen et mangfoldig, variert program
– fremme interessen i biblioteket og i lesing
– vise biblioteket fram som et plass til møte og arrangementer
– danne et samarbeid mellom Meløy bibliotek og flere aktører (lag, foreninger, enheter) i Meløy kommune
– etablere et årlig litteraturfestival, som er tematisk spesifisert som «kriminalfestival»

I 2014 er det planlagt at Kriminalfestivalen gjennomføres for 4. gang på rad. Meløy bibliotek står for organisasjonen av festivalen. Målet er, som i årene før, å utvikle et variert festivalprogram som helst skal gå på én uke, og som skal fremme samarbeid mellom biblioteket og flere lag, foreninger og enheter i kommunen. Målgruppen er stor sett alle innbyggere, og vi prøver hvert år å utvikle aksjoner som passer for voksne, ungdom og barn. Festivalen har fokus på formidling av spenningslitteratur i første linje, men den går langt utover det. Vi vil vise folk at biblioteket kan bidra mye til leselyst, og at man utover det kan oppleve mye variert og forskjellig på biblioteket og gjennom bibliotekets regi. Et spesielt mål er hvert år, å få besøk av en krimforfatter, som høydepunkt av festivalen.
Vi begynner med konkret planlegging av festivalen tidlig om våren 2014. Vi tar kontakt med forskjellige lag, foreninger, enheter og f.eks. politiet og etablerte institusjoner som Ørnes hotell og bokhandelen. Det opprettes en arbeidsgruppe, som utvikler forskjellige aksjoner og følger dem opp i løpet av tiden mot høsten. Det er planlagt å ha alt «på plass» innen august 2014. Selve planleggingen skjer veldig fritt og satser mest på kreativitet. Arbeidsgruppen tenker som sagt ut alt mulig, og vurderer hva av delene som kan realiseres under festivalen. Vi har i denne prosessen alltid fokus på at alle aldersgrupper skal få sitt tilbud.
Etter prosjektslutt skal vi se på hvilke aksjoner som var godt eller dårlig besøk forholdsmessig. Vi evaluerer tilbakemeldinger, de enkelte aksjoners gjennomføring/ tidspunkt/ ukedag, samt alt som er relevant for å gi oss opplysninger om hva som eventuelt har forbedringsverdi til neste års festival.
Festivalen tar seg alle innbyggere som målgruppe, og prøver selvfølgelig i samme slengen å «rekruttere» nye bibliotekkunder. Programmet er mangfoldig, og vi har alltid tilsvarende mangfold i befolkningen i bakhodet under planleggingen.
Vi er ikke en av de største kommunene, men er stolte over at vi får til en hel festival. Derfor ser vi absolutt aktuell overføringsverdi av den slags aksjon på andre kommuner. Vi er alltid tingjengelige og åpne for å gi alle som skulle ønske det, råd og tipps, og innblikk i hvordan vi går fram under organiseringen av vår festival. Vi håper at vi kan gi inspirasjon og tjene som et godt forebilde på den kanten for andre biblioteker.
I det at vi i løpet av de siste 3 årene har jobbet bl.a. med kriminalfestivalen, har vi bibliotekansatte og de i kulturenhenten som utgjør arbeidsgruppen i år, tilegnet oss en viss kompetanse og rutine. Vi er alltid klare til å la andre dra nytte av denne kompetansen. Vi er blitt sikre i håndteringen av støttesøknader, formidling av festivalen i offentligheten, tilsvarende smarabeid med pressen, reklame på nettsida og i form av plakater osv., kontakt med lokale lag/ foreninger osv. for å «verve» dem som samarbeidspartnere, og ikke minst utvikling og den faktiske realiseringen av kreative idéer, uten at vi trenger et stort budsjett, som små biblioteker uansett ofte ikke har. Vi kjenner ikke til et tilsvarende prosjekt i andre biblioteker av vår størrselse, og tror derfor at vi kan tjene som en aktuell pådriver i den hensikten.