Aktiv formidling

Pop-up – Fyrverkeriet bibliotek

Fyrverkeriet Bibliotek hadde et ønske om å utvide tilbudet til også å være tilgjengelige for befolkningen utenfor veggene på det fysiske biblioteket. Basert på erfaring fra utendørs bibliotek under Byfesten 2021 gikk de inn for å prøve flere typer formidling i dette prosjektet.

Utendørs tiltak for å treffe folk der de ferdes

Fyrverkeriet bibliotek søkte midler til, og har gjennomført 10 arrangementer og pop up-bibliotek rundt om i Vestre Toten kommunen. Tiltakene tok sikte på å treffe bredt, både for å være relevante for flest mulig av innbyggerne, men også for å finne ut av hvilke tiltak innbyggerne satte mest pris på.

De satte opp, og formidlet litteratur i Popup-bibliotek på badestranda og på kjøpesenteret. De har presentert bøker på hyggekvelder ved Vestre Toten frivillighetssentral, holdt foredrag i naturen om Mikkjel Fønhus, og gjennomført rollespill i bysentrum.

Arrangementene har gått fra smale tilbud som ikke trengte stor oppslutning for å regnes som en suksess, til aktiviteter med ønske om å treffe så mange som mulig.

Prosjektet ga oss et puff til å gjennomføre nye aktiviteter som har vært på idestadiet tidligere. Gjennomgående var publikum begeistret over at vi var på nye steder, og vi tenker at dette har vært med på å synligjøre biblioteket for innbyggerne. Bokpresentasjoner på Frivilligsentralen har blitt en del av bibliotekets faste drift, rollespill har også det, og vi tenker å gjenta foredrag i naturen med et annet tema.

Utdrag fra sluttrapporten