Ny tiårig bibliotekvederlagsavtale på plass

– Bibliotekene gjør en fantastisk jobb med å gjøre norsk litteratur tilgjengelig for alle, både store og små. Jeg er glad for å ha fått på plass en ny langsiktig bibliotekvederlagsavtale, som kompenserer rettighetshaverne og sikrer langsiktighet i ordningen. Dette er med på å sikre bibliotekene som arena for leselyst, litteratur og demokrati, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i en pressemelding fra Kultur- og likestillingsdepartementet.

Bibliotekvederlaget er en ordning der staten årlig gir økonomisk kompensasjon for at norske verk blir lånt ut gratis fra offentlige bibliotek. Pengene fordeles blant annet i ulike stipendordninger av organisasjonene selv.

Avtalen skal sikre at vi har et mangfoldig utvalg i de offentlige bibliotekene, og er et viktig kulturpolitisk virkemiddel for å sikre at alle har tilgang til norsk litteratur.

Den nye avtalen er i hovedsak en videreføring av gjeldende bibliotekvederlagsavtale, men med en varighet på ti år. Vederlaget vil hvert år i avtaleperioden reguleres i takt med endringer i konsumprisindeksen og økning i antall bøker og filmer som er tilgjengelige i bibliotekene.

Gjeldende bibliotekvederlagsavtale ble inngått i 2021, og gjelder frem til utløpet av 2024. Kultur- og likestillingsdepartementet har gjennomført forhandlinger sammen med representantene for de vederlagsberettigede organisasjonene for å sikre en ny bibliotekvederlagsavtale for neste periode.