Lag en spilldag om middelalderen på biblioteket

Therese Hansveen, Christian Fredrik Ask, Ahmed Mamow, Aslak Maurstad, Stig Brenner, Oddny Lyngstad Melsæter og Lukas Rønningen Skoe skal spille D&D på Nasjonalbiblioteket

Lørdag 16. mars inviterer Nasjonalbiblioteket til Dungeons & Dragons fra middelalderen og gaming-samtale live. Vi tilbyr strømming av arrangementene i biblioteket, og oppfordrer deg til å lage en dag som handler om middelalderen og spill.

Gamere elsker middelalderen: samtale om fantasi, fiksjon og dataspill
Lørdag 16. mars, kl. 12–13

Dungeons & Dragons: et eventyr fra middelalderen
Lørdag 16. mars, kl. 13.30–18.00

DnD-kampanje

Spillgruppen «Grip terningen» har spesiallaget en Dungeons & Dragons-historie basert på Magnus Lagabøtes landslov. Rundt spillbordet finner du kjente fjes fra Kultur-Norge og erfarne DnD-spillere.

Kampanjen foregår live i Målstova på Nasjonalbiblioteket på Solli plass lørdag 16. mars kl. 13.30–18.00. Spillet strømmes også på Twitch, nb.no og Facebook, og kan deles på ditt bibliotek!

Spel-gruppa «Grip terningen» tar over Nasjonalbiblioteket for å gi oss ei Dungeons & Dragons-historie basert på Magnus Lagabøtes landslov frå 1274. Therese Hansveen, Christian Fredrik Ask, Ahmed Mamow, Aslak Maurstad, Stig Brenner og Lukas Rønningen Skoe skal alle spille. Oddny Lyngstad Melsæter leder spillet.

I den spesiallagede DnD-kampanjen må eventyrerne forholde seg til ekte problemstillinger fra norsk middelalder, men det dukker også opp en snakkende hund og en klumsete magiker.

– Jeg har hatt lyst til å spille DnD lenge, og nå gleder jeg meg til å prøve, sier artist Stig Brenner, som har fått en av gjesteplassene ved spillbordet denne dagen.

Skuespiller Aslak Maurstad og komiker Ahmed Mamow, som også er ferske DnD-spillere, lover å gi alt for å vinne.

Hvorfor elsker gamere middelalderen? Dette skal diskuteres i scenesamtalen som varmer opp til DnD-kampanjen.

en kvinne og to menn, bakgrunn fra en skog i spillet "skyrim" fra Bethesda
Fra venstre: Christine Jentoft (foto: Reidar Engesbak, Blikk), Andreas Hedemann (foto: Andris Visdal, Anti), Ole-Albert R. Nordby (foto: Olaf Sunde Christensen)

Ingen historisk epoke er så populær i dataspill som middelalderen. Noen av spillene bidrar til myten om middelalderen som en ultravoldelig, kaotisk tid, mens andre lærer oss mye om hvordan folk faktisk levde i perioden.

Hvilke spillversjoner av middelalderen er mest korrekte, og hvilke er mest underholdende og spennende?

Dette skal Nasjonalbibliotekets historiker Ole-Albert Rønning Nordby og gamer og rådgiver Christine Jentoft diskutere, i en samtale ledet av Nerdelandslagets Andreas Hedemann.