Ny plakatutstilling fra Nasjonalbiblioteket!

Kartverket feirer 250 årsjubileum i år. Dette markerer Nasjonalbiblioteket med å tilby en plakatutstilling til bibliotekene i Norge med utvalgte kart fra vår samling.

Gamle kart inneholder langt mer enn opplysninger om målestokk, høyden over havet, topografi og avstand.

I koordinatene gjemmer det seg historier om handel, krig, fantasifulle forestillinger om fremmede vesener og grusomme sjømonstre. Kartene er gjenfortellinger av målinger og observasjoner gjort av oppdagere, handelsmenn, sjøfolk og eventyrere. De er født av nøyaktig vitenskap og gamle røverhistorier. Ofte viser de områder som er ukjente for kartmakeren selv.

Plakatene er tenkt som et bakteppe til utstillinger bibliotekene kan lage selv. Utstillinger like fantasifulle som noen av kartene.

Seriene er trykket både på bokmål og nynorsk.  De er gratis, men må bestilles. Nasjonalbiblioteket betaler frakten, og de sendes ut fra vår avdeling i Mo i Rana.

Plakatene måler 70 x 100 cm

Litteraturliste til inspirasjon