Bli med på «Forbudte bøker uka – Norge»

Trykksaker som blir tilbudt i kampanjen

Universitetsbiblioteket i Oslo, med støtte fra UiO:Demokrati koordinerer en markering av «Forbudte bøker uke – Norge» , og inviterer alle relevante aktører med på markering den 7.-13. oktober.

Forbudte bøker-uka markeres hvert år i flere land for å sette fokus på sensur og ytringsfrihet, og for å feire friheten til å lese det en vil. Banned Books Week har blitt arrangert i USA siden 1982, og ble startet som en reaksjon på de økende utfordringene rundt sensur av bøker. I dag er dette en stor internasjonal koalisjon av ytringsfrihetsorganisasjoner, bibliotek, forlag og bokhandlere, som jobber med å skape oppmerksomhet rundt og kunnskap om forbudt litteratur.

Invitasjon fra UIO til å delta på Forbudte bøker- uka:

Hva er det?

Forbudte bøker-uka er inspirert av Banned Books Week, som markeres i Sverige, USA og andre land. Mange har laget utstillinger, arrangementer og annet for å markere dette tidligere, og nå er tiden kommet for å løfte temaet sammen! Her i Norge koordineres uka av Universitetsbiblioteket i Oslo, med støtte fra UiO:Demokrati.

Vi tilbyr:

• Gratis grafisk materiale til bibliotek, bokhandlere og andre litteraturformidlere
  • Nettside med litteraturlister, informasjon og ressurser

Materialet har ikke UiO-logo, dere kan fylle inn egen tekst i plakatene og legge inn egne logoer, og bruke materialet på den måten dere selv finner hensiktsmessig. Vi sender også ut en pakke med plakater og magebind helt kostnadsfritt til de som ønsker det.

Hvorfor?

Målet er å gjøre det enklere for alle bibliotek og bokhandlere å lage små og store utstillinger og arrangementer. Slik kan vi sammen øke oppmerksomheten rundt sensur og ytringsfrihet, og holde samtalen og debatten levende.

Hvordan delta?

Gå til nettsidene, klikk på knappen «Meld deg på her».

Det er helt opp til dere hvordan dere vil markere Forbudte-bøker uka! Lag gjerne en liten utstilling, inviter til en lesesirkel, eller lignende. Flere tips finnes på nettsidene.

Spørsmål?

Kontakt koordinatorene på: forbudteboker@ub.uio.no

Noen skjønnlitterære bøker som har vært forbudt
plakat med teksten "forbudte bøker" i lilla, blått , rosa og grønt.