Europeisk bibliotekmanifest: Bibliotek for en bærekraftig framtid

Europas bibliotekorganisasjoner har presentert et felles manifest – Bibliotek for en bærekraftig framtid. Manifestet ble lansert i forkant av valget til EU-parlamentet i juni.

Manifestet er resultat av et samarbeid mellom organisasjonene Public Libraries 2030, EBLIDA, IFLA, NAPLE og LIBER.

Målsettingen med det samlede initiativet er at det skal øke interessen for bibliotekspørsmål blant europeiske politikere og beslutningstakere. Manifestet skal bidra til å plassere bibliotekspørsmål høyere på den politiske agendaen i Europa og styrke bibliotekenes demokratiske rolle.

Manifestet, med tittelen Libraries for a sustainable future – Manifesto for the 2024 EU Elections har fem punkter:

• Bibliotek garanterer likeverdig tilgang
  • Bibliotek støtter levende demokratier
  • Bibliotek driver inkluderende innovasjon
  • Bibliotek sikrer Europas hukommelse
  • Bibliotek driver global utvikling

Gjennom å samles om dette manifestet håper organisasjonene å skape en sterkere stemme for bibliotekspørsmål både i EU og nasjonalt.

Manifestet kan brukes på flere nivå, fra å sette bibliotekspørsmål på den politiske dagsorden til å brukes som underlag for interne diskusjoner om virksomhet og strategiske spørsmål. Manifestet kan også kommuniseres ut mot allmenheten for å vise at bibliotek er viktig i et demokratisk samfunn.

Bakgrunn

Det finnes flere europeiske bibliotekorganisasjoner som i mange år, innenfor egen organisasjon, har delt erfaringer, kunnskap og kompetanse for gjennom det å skape et felles bilde av bibliotekenes behov, utvikling og retning. Gjennom å følge andre lands arbeid kan det nasjonale arbeidet styrkes og berikes.

I 2022 ble det inngått en samarbeidsavtale mellom The National Authorities on Public Libraries in Europe (NAPLE), European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (EBLIDA) og Public Libraries 2030 (PL2030). Det ble et viktig skritt for i sterkere grad å skape felles samtaler omkring bibliotekspørsmålene.

EBLIDA, NAPLE and PUBLIC LIBRARIES 2030 team up for libraries in Europe

Fra denne plattformen har samarbeidet blitt ytterligere utvidet til å omfatte IFLAs regionale Europa-divisjon og Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries (LIBER).

Nasjonalbiblioteket er aktive i NAPLE, bibliotekmyndighetenes organisasjon.

Stor europeisk bibliotekrapport i 2025

Utover dette og uten sammenheng med manifestet, er det som ledd i oppfølgingen av EUs kulturplan 2023-2026 nedsatt en koordineringsgruppe med representanter fra de fleste EU-landene, som skal utarbeide en omfattende rapport over europeiske bibliotek. Rapporten vil bli publisert i 2025.

Les koordineringsgruppens mandat (pdf)