Anbudskonkurranse for metadatabrønn

Nasjonalbiblioteket inviterer til konkurranse om innkjøp av tjeneste for tilgang og deling av metadata for norske bibliotek – en metadatabrønn.

Én felles tilgang til metadata for norske bibliotek

Ideen om en metadatabrønn ble først lansert i Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023 og ble med videre i forlengelsen av strategien fram mot 2025. Tanken var å etablere ett felles og kvalitetssikret sted for utlevering og utveksling av metadata, og samtidig et datagrunnlag for tjenester som baserer seg på metadata, for eksempel Biblioteksøk.

Det har tatt tid å konkretisere hva en slik brønn skal være og vurdere hvordan den skal realiseres. Dette gjøres nå i form av en anbudskonkurranse for system, drift og forvaltning.

Hvis anbudskonkurransen går som den skal med lovpålagte frister og forhandlinger, og gode tilbydere melder seg, håper vi å kunne skrive kontrakt på nyåret 2025.

Enklere produksjon, deling og bruk av bibliografiske data for bibliotek og tjenesteutviklere.

Hensikten med en metadatabrønn er å få til god gjenfinning og navigering i bibliotekenes samlinger, i tillegg til ekte deling av data mellom bibliotek.

Metadatabrønnen vil være en typisk back-office-tjeneste. På toppen av denne tjenesten må det lages søke- og formidlingstjenester for brukerne. Lenkede data gir nye og gode muligheter for dette, som for eksempel en oversiktlig opplisting av en forfatters verk. Metadatabrønnen vil derfor henge godt sammen med den øvrige satsning på en felles utvikling av formidlingstjenester for bibliotek.

Fra Marc til åpne lenkede data

I løpet av tiden det har tatt å konkretisere metadatabrønnen, har fordelene med å flytte bibliografiske data fra MARC-format til åpne lenkede data blitt stadig tydeligere. Det samme har den reelle muligheten til å få dette til. Katalogiseringsverk og utvikling av system og tjenester understøtter sakte, men sikkert muligheten for å realisere tjenester basert på lenkede bibliografiske data.

Målet er ryddige og samkjørte data

Metadatabrønnen skal være et sentralt datalager for bibliografiske data med et maskinleselig grensesnitt mot bibliotekkataloger og tjenester. Datagrunnlaget vil i hovedsak komme fra Nasjonalbibliotekets metadataleveranse, supplert med data fra andre metadataleverandører og bibliotekene selv. Metadataleveransen vil fra 1. november 2024 bli produsert av Bokbasen. Metadatabrønnen skal gi mulighet til å redigere, rydde og rette i data, blant annet i verksbeskrivelser.

Arbeidet med å koble opp hver enkelt bibliotekkatalog og slå sammen data fra ulike kilder, vil bli en stor del av arbeidet med å etablere metadatabrønnen.