sep

Digitalt påfyll: Gutta leser! Over hele Drammen

Torsdag 12. september 2024, at 09:00 – 09:45
Påmelding gir deg tilgang til sendinga via link i e-post.

Jørgen Jor Gromstad er skolebibliotekar på Fjell skole, og er den kreative hjernen bak Gutta leser! Over hele Drammen. Prosjektet startet som en pilot på Fjell skole, og har siden blitt utvidet til flere skoler i Drammen. Prosjektet er støttet av Nasjonalbiblioteket.

Målet er å øke lesemotivasjonen og utvikle sosiale ferdigheter hos de svakeste leserne på mellomtrinnet, for på sikt å bidra til økt deltagelse i samfunnet, utjevning av sosiale forskjeller og forebygge utenforskap. I tillegg har prosjektet også som mål å formalisere samarbeid mellom folkebibliotekene og skolene og etablere skolebibliotekene og folkebibliotekene som en inkluderende møteplass for målgruppen.

Gromstad ønsker at flere gutter skal mestre lesing og få lyst til å lese mer. I prosjektet møtes et utvalg av gutter til «leseklubb» på biblioteket i skoletida og får en annerledes inngang til det å lese enn de er vant til fra skolen. De får tilpasset litteratur, og de får øvd seg i å formidle videre det de har lest. Leseglede og leselyst er viktige stikkord. Alt dette får du høre mer om på når Jørgen Jor Gromstad presenterer prosjektet på Digitalt påfyll!

Digitalt påfyll er del av det nasjonale samarbeidsprosjektet Formidlingskompetanse i folkebibliotek (FiF). Deltaking krev påmelding, og du får tilsendt ei unik lenke. Påfylla kan du sjå i opptak på Bibliotekutvikling.no.