Årets Sommerles lanseres 1.juni kl.09!

Sommerles 2023 sparkes offisielt i gang med en filmsending som lanseres på Sommerles.no den 1. juni kl. 09.00. Filmen kan ses når som helst etter dette tidspunktet.

Sommerles har opparbeidet seg en sterk posisjon som ferie- og leseaktivitet i hele Norge. En flott nasjonal, digital lesekampanje i regi av bibliotekene, der målet er at flest mulig barn i 1.-7. trinn skal lese mest mulig i løpet av sommerferien. Sommerles bruker elementer fra digitale spill for å motivere til lesing.

Mål om å få enda flere deltagere i år

I 2022 deltok over 162 000 leseglade barn. I år er ønske å nå ut til enda flere barn. Foresatte, skolene og lærerne er også viktige medspillere i arbeidet med å motivere barna til å lese og delta i Sommerles.

Kampanjen skal være for alle innenfor aldersgruppen, både superlesere, middels gode lesere og de som trenger hjelp eller er i ferd med å lære seg å lese. De må ikke lese selv, men kan velge å bli lest for eller høre på lydbøker. Det er spesielt viktig å få med lesesvake og barn av innvandrerforeldre. Sommerles har forbedret blant annet de tekniske løsningene og bokanbefalingene til årets kampanje.

Nasjonalbiblioteket bidrar med midler til aktiv formidling, kr 950 000 i støtte for Sommerles i 2023.

Vi ønsker lykke til!