3: Hva finnes i bærekraftsbiblioteket?

Denne leksjonen gir deg en oversikt over innholdet i Bærekraftsbiblioteket, slik at du blir kjent med bøkene og hvilke bærekraftsmål de berører.

Innhold og inndeling i Bærekraftsbiblioteket

Prosjektleder Ayse Koca presenterer Bærekraftsbiblioteket sine nettsider

Hvilke barne- og ungdomsbøker får deg til å tenke på FNs bærekraftsmål?

Inndeling av boklistene etter vanskelighetsgrad

Som du så i videoen over, er bøkene markert med et brille-symbol. Det er med vilje ikke satt alder på selve boklistene. Om du skal holde lesesirkel er tanken at barna selv kan gå inn på boklistene, lese bokpresentasjoner og ut fra det velge bok. Men bøkene er merket med en veiledende alder etter en fargekode. Grønne briller antyder at boka passer for 6-8 år, gule briller antyder at boka passer for 8-10 år, og røde briller antyder at boka passer for 10-12 år.

Boklistene for ungdom er merket med røde briller; én brille for enkel lesegrad, mens to briller symboliserer litt vanskeligere lesegrad.

Det er utarbeidet et dokument med alle boklistene for 1.-7.-trinn. Dette finner du også under Kursmateriell, øverst i denne leksjonen.

Bokpresentasjoner

Hvilke bøker finnes i Bærekraftsbiblioteket? Bli kjent med noen av bøkene i de tre neste emnene, i form av podkast og bokpresentasjoner på video:

Leksjoninnhold
0% fullført 0/3 Steps