Ting 20 Finne litteratur og anmeldelser

Å finne litteratur og anmeldelser er en viktig del av bibliotekansattes hverdag. Denne tingen består av lenker til nyttige ressurser anbefalt av bibliotekansatte for å finne omtaler av litteratur og informasjon om forfattere.

Ifølge en artikkel i Klassekampen fra 2017 er antallet anmeldelser i norske aviser mer enn halvert på ti år. Det betyr at vi er nødt til å lete etter bokomtaler og litteraturkritikk flere steder enn i tradisjonelle kildetyper som aviser og litteraturtidsskrifter. Andre aktuelle kilder kan være nettsider, bokblogger, podkaster eller BookTube.

Oppdag - overskrift avsnitt

Søk etter bokomtaler, forfatterintervjuer i bøker og artikler

• Google scholar finner bøker, artikler og aktuell forskning, noen ganger i fulltekst og noen ganger en referanse du må få tilgang til på annet vis. Søk i Google Scholar gir færre treff og forhåpentligvis mindre støy enn søk i Google.com.
  • Oria søker i norske universitets-, høyskoles- og fag og forskningsbiblioteks samlede ressurser, les mer i ting 15. Her kan du finne bøker, artikler, tidsskrifter, musikk, filmer og elektroniske ressurser m.m.
  • A-tekst (Retriever) er et tekstarkiv for norske medier som krever abonnement. Den inneholder rundt 25 millioner større og mindre artikler fra over 300 ulike norske aviser, tidsskrifter og nyhetsbyråer.

Aktuelle nettsider

Pc-skjerm med lesersørvis.no

• Lesersørvis gir god oversikt over aktuelle nettsider, blogger, podkaster osv. om litteratur.
  • Periskopet er et fagtidsskrift, men inneholder en del anmeldelser.
  • Bokelskere.no er et sosialt nettsamfunn for alle som er glad i bøker og som liker å dele leseropplevelser.
  • Goodreads. Det engelske opphavet til den norske varianten Bokelskere. Er eid av Amazon siden 2013. Inneholder både baksidetekst, forlagsomtaler og personlige omtaler. Du kan se lister over hva ulike brukere har lest og lese personlige anmeldelser. Tips: Anmeldelsene som ligger på mellom 1-3 stjerner er ofte mer nyanserte enn de hvor bøkene har 5 stjerner.
  • NRK har samlet sine anmeldelser.
  • BookTube – kanaler i YouTube. God bruk av BookTube vil kreve litt grundig gjennomgang, gjerne over tid, men du kan finne enkeltomtaler ved å søke på boktitler. De fleste BookTubere har spesialisert seg på en eller få sjangre/subsjangre, som dystopier, YA, romance osv. Det er vanskelig å plukke ut noen konkrete eksempler for kurset, nettopp fordi de ofte er sjangerspesifikke. Noen av de personene som anmelder bøker i Goodreads er også BookTubere.
  • Barnebokkritikk.no anmelder ifølge dem selv den viktigste skjønn-­ og faglitteraturen for barn og unge som utgis av norske forlag.
  • Barnebokinstituttet har mange ressurser på sine nettsider, blant annet en lenkesamling for de som leter etter kvalitetslitteratur for barn og ungdom.
  • Uprisen er ungdommens egen kåring av årets beste ungdomsbok arrangert av foreningen les! På siden finner du mange bokanmeldelse skrevet av ungdom. Med andre ord er dette en av få kilder hvor ungdom selv sier sin mening om ungdomsbøkene og er derfor et viktig supplement til litteraturkritikk skrevet av voksne. Inneholder flest anmeldelser av bøker av norske forfattere, men også anmeldelser av oversatte bøker. Du kan søke på boktitler. Søk på forfatternavn fungerer sjelden.
  • Det er også mye å hente i sosiale medier: På Instagram har forlagene Gyldendal (@gyldendal_ungdom), Ashehoug (@aschehougsbarneboker) og Cappelen Damm (@barneboker og @ungdomsbok) mange anmeldelser på barne og ungdomsbøker. Andre kontoer som trekkes fram er @bok365, @fontforlag og @fontiniforlag. For å søke etter bokanmeldelser på Instagram kan du prøve hashtaggene #bookstagramnorway #helenorgeleser #detdumålese #godbok #boktips #lesetips #readygoread

Utforsk - overskrift avsnitt

• Lesersørvis har gode tips til podkaster, nyhetsbrev og aktuelle nettsteder det kan lønne seg å følge med på. Sjekk disse oversiktene: Bøker for voksne og Bøker for barn og ungdom. Finner du en podkast og et nyhetsbrev du kan tenke deg å følge med på?
  • Ta Sjangerskole-kursene på bibliotekutvikling.no og lære om de ulike sjangrene som presenteres.
  • Atekst – NB: tilgang til tjenesten krever abonnement. Oppgave: Vrimlebok fikk kjent barnebokpris i 2019. Vrimleboka ble omtalt i Aftenposten høsten 2019. Hva heter denne boka? Tips: begrens søket til kilden Aftenposten og tidsperioden høsten 2019. Bruk trunkering når du søker. Du finner nyttige søketips til Atekst på deres nettsider. Nyttige funksjoner i Atekst er blant annet søk på dato eller tidsintervall, søk i tittel eller ingress og Word Count (WC) hvor du kan søke etter artikler av en viss størrelse, for eksempel: wc:>300 viser kun artikler med over 300 ord og kan sile vekk noen av de korte artiklene hvor en boktittel bare er nevnt i salgs- og utlånslister.

Reflekter - overskrift avsnitt

Bruk litt tid på å gjøre deg kjent med fenomenet BookTube.

Quiz - overskrift

Kilder - overskrift avsnitt

Larsen, D. E. U. (2017, 11. november). Kutter i kulturkritikken. Klassekampen. https://www.klassekampen.no/article/20171111/ARTICLE/171119990

Leksjoninnhold