Bestill en foreleser fra Det flerspråklige bibliotek

Vi kommer gjerne til deg for å presentere et tema innen et av våre spesialfelt.

Foredragene kan brukes som innslag på seminarer og konferanser, men også bestilles som faglig påfyll til personalmøter eller lignende. Vi vil gjerne at det er minst 5 deltakere til stede.

Send forespørsel til dfb@nb.no med beskrivelse av arrangementet ditt, kontaktperson og hvilken dato dere ønsker at vi kommer. I tillegg til listen under kan vi også skreddersy en presentasjon hvis det er noe særskilt dere ønsker at vi skal fokusere på

ABC om DFB

Dette er en presentasjon av Det flerspråklige bibliotek (DFB), hvilke tilbud vi tilbyr og hvordan vi kan brukes i den daglige bibliotekhverdagen.

Dette foredraget på 40 min.

Presenteres av: Ezequiel Lemoine, Oddbjørn Hansen

Ezequiel Lemoine

Ansvarlig for samlinger på fransk, engelsk, spansk, amharisk, tigrinja, oromo, portugisisk, tagalog, litauisk, tsjekkisk, ungarsk og slovakisk.

Oddbjørn Hansen

Ansvarlig for samlinger på albansk, polsk, rumensk, hebraisk, islandsk, estisk, bosnisk, kroatisk, serbisk, slovensk, japansk, koreansk, malaysisk, singalesisk, thai og vietnamesisk. Også ansvarlig for de kurdiske språkene sorani, kurmandsji og badini. Ansvarlig for innkjøp av språkkurs og ordbøker. Ansvarlig for vandreutstillingen «Black Lives Matter».

Barnelitteratur

Dette er en presentasjon som gir et overblikk over våre tilbud til barn og unge og om utvalget av barnebøker i DFB samling. Hva har vi av barne- og ungdomslitteratur i våre samlinger? Hvordan kan du bruke bøkene våre? Hva fokuserer vi på å kjøpe inn, hva har vi problemer med å skaffe?

Dette foredraget er på 45 min.

Presenteres av Gulnara Bakke og Giti Nassouri

Gulnara Bakke

Ansvarlig for samlinger på armensk, belarusisk, bulgarsk, georgisk, latvisk, makedonsk, russisk, somali, tsjetsjensk, tyrkisk og ukrainsk.

Giti Nassouri

Ansvarlig for samlingene på bengali, burmesisk, dari, hindi, gresk, nederlandsk, nepali, panjabi, pashto, persisk, tamil og urdu. Koordinator for tilbud til barn og ungdom. Tar hånd om henvendelser angående bokpakker og enkeltlån og rutiner rundt utlån.

Den persiske samlingen

Denne presentasjonen gir et kort overblikk over den persiske samlingen. Lær om utvalget i samlingen og om trender innen persisk litteratur for både voksne og barn.

Dette foredraget er på 35 min.

Presenteres av: Giti Nassouri

Giti Nassouri

Den russiske samlingen

Har får dere lære om den russiske samlingen på DFB. En gjennomgang av hva vi har i samlingen, og om trender i moderne russisk litteratur for både voksne og barn.

Dette foredraget er på 35 min.

Presenteres av: Gulnara Bakke

Gulnara Bakke