Introduksjon til kurset i Canva

Velkommen til kurs i Canva!

Hva er Canva?

Canva er et nettbasert designverktøy som er enkelt å bruke. I biblioteksammenheng kan det brukes til å designe informasjons- og markedsføringsmateriell både til papir (plakater, brosjyrer, flyere og foldere) og til nettbasert bruk (FaceBook, Instagram, nettside osv). I dette kurset er det gratisversjonen av Canva som brukes og den er tilgjengelig på canva.com.

Hva er målet med kurset?

Bakgrunnen for kurset er å gjøre det enkelt for deg å ta i bruk Canva. Kurset inneholder derfor det mest nødvendige, og er ikke en komplett gjennomgang av Canva. Dette er valgt bevisst for å gjøre kurset mest mulig matnyttig.

Målet med kurset er å vise deg et enkelt verktøy som kan være til hjelp for å gjøre produksjon av informasjons- og markedsføringsmateriell lettere, men også heve kvaliteten på det som produseres.

Hvordan fungerer kurset?

Alle leksjonene til kurset finner du i menyen til venstre. Den første delen heter «Lær å bruke Canva» og inneholder det mest grunnleggende du trenger for å komme i gang med å bruke programmet. Den andre delen heter «Tips og triks» og her finner du inspirasjon og løsninger for litt mer «avansert» bruk av programmet. Alle leksjonene inneholder en video på mellom 1-6 minutter (for nøyaktig lenge på hver video, se tallet som står i parentes bak hver leksjon).

Det anbefales å se alle videoene i den første delen i rekkefølge. I den andre delen kan du se videoene etter behov.

Innholdet i kurset er lettest å tilegne seg om du tester ut Canva parallellt med at du ser gjennom videoene. Det anbefales derfor at du har en ide om noe konkret du ønsker å bruke Canva til før du starter. For eksempel å lage en plakat eller en FB event header. Da kan du se en og en video, og mellom hver video jobbe et steg videre med prosjektet ditt.

Hvem har laget kurset?

Kurset er utviklet av Klepp bibliotek på oppdrag fra Rogaland fylkesbibliotek. Det er publisert i mars 2020. Kurset holdes av Siril Ravndal Grude. Hun jobber på Klepp bibliotek og har bakgrunn som medieingeniør.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger, så kan de sendes til hei@siril.no.

Lykke til!