Introduksjon til kurs om sakprosasjangeren

Velkommen til Sjangerskolen!

I dette kurset vil du lære om sjangeren sakprosa gjennom et digitalt sjangerforedrag og inspirasjonssamtaler med bibliotekansatte.

Kurset er utviklet av Fylkesbiblioteket i Akershus, med støtte fra Nasjonalbiblioteket.

Målet med Sjangerskolen – sakprosa er:

• Økt kunnskap om sakprosa, med fokus på sjangerens bredde og ulike tendenser.
  • Oversikt over sentrale nøkkeltitler innenfor sjangeren.
  • Inspirasjon til nye formidlingstiltak.

Om dette kurset

Kursinnhold

Sjangerforedraget blir holdt av Marta Breen. Hun har jobbet seks år for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. I tillegg er hun forfatter av flere sakprosabøker.

I sjangerforedraget gir Breen en oversikt over sakprosasjangeren med fokus på nyere norske utgivelser. Boktipsene har vi samlet i brosjyren under.

Inspirasjonssamtalene er samtaler med bibliotekansatte som har en særlig interesse for sakprosa. Her får du deres bokanbefalinger og beste formidlingstips.

Du kan lytte til Sjangerskolen alene, eller sammen med en kollega. Det er også mulig å organisere fysiske samlinger hvor man med utgangspunkt i Sjangerskolen jobber videre med formidling av sjangeren. I Akershus kombinerer vi Sjangerskolen med læringsnettverket for lesersørvis.

Lykke til!

Du kan skrive ut kursheftet her: