Folkehelse og livsmestring: Aktiv formidling for ungdom, 2021

1. Tettere samarbeid med kommunens ungdomsskole
2. Synliggjøre biblioteket som ressurs for ungdom gjennom formidling
3. Øke bibliotekets besøk av unge og øke utlån til ungdom

Ved å oppsøke ungdomsskolen med formidling, ønsker vi å synliggjøre biblioteket som ressurs for ungdommer. Dette er i tråd med opplæringsloven som slår fast at skoler som ikke har eget skolebibliotek skal ha tilgang til folkebiblioteket i skoletida. Biblioteket skal legge til rette for elevene, slik at biblioteket kan brukes aktivt i opplæringen på skolen. Bibliotekstrategien legger videre opp til at lesingen, litteraturen og biblioteket skal synliggjøres på arenaer der det er mulig å nå de gruppene som ikke leser eller bruker bibliotekets tjenester. I kommunens handlingsprogram og mål for for kulturavdelingen i 2021, vektlegges bibliotekets videre satsing på ungdom og eldre, som tilbyder av bøker/medier til alle uansett alder og sosiokulturell bakgrunn.

Bibliotekets satsingsområde for 2020/2021 er folkehelse. I grunnskolens nye læreplanverk er folkehelse og livsmestring tverrfaglige tema.

Prosjektet Folkehelse og livsmestring er tenkt gjennomført i skoleåret 2021/22, og innledes med foredrag av Tale Marie Krohn Engvik (#Helsesista, #Vågåvære). Gjennom skoleåret skal bibliotekarene følge opp med foredrag og formidling av fagbøker og skjønnlitteratur knyttet til temaene; som fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, forbruk og personlig økonomi. Foredrag og formidling vil foregå i skolens lokaler, i skoletida. Lærerne knytter formidlingen til undervisningen og legger til rette for bruk av folkebiblioteket i skoletiden. Kommunens ungdomskolen har ikke eget skolebibliotek, men siden skolen ligger rett ved siden av folkebiblioteket vil prosjektet bidra til å videreutvikle et tettere samarbeid.