Biblioteket ute blant folk og som digital ressurs

Type:Aktiv formidling
Prosjekteier:Fauske – Fuosko bibliotek
Status:Pågående
Tidsperiode:2021, 2022

Tilleggsinformasjon

• Tidsplan endreti henhold til oppsatt plan til 31.12.2022

Publisert: 01. juli 2022

Økt bruk av bibliotek og økt utlån ved at nye lånere tar i bruk biblioteket.

Frikjøp av biblioteksjef slik at arbeidstid frigjøres til økt formidling, både digital formidling og ute blant folk.

Formidling utenfor biblioteket vil skje med et eget pop-up-bibliotek der biblioteket popper opp på ulike steder i hele kommunen. Vi planlegger å poppe opp utenfor det godt besøkte kjøpesenteret i Fauske sentrum, utenfor Coop-butikken (møtested) i bygdene Valnesfjord og Sulitjelma, i lunsjen på større arbeidsplasser, på lokale festivaler og andre større utendørsarrangementer osv. På pop-up-biblioteket vil det være alt fra mindre aktiviteter som quiz, bokryggpoesi og bokbingo til større aktiviteter som høytlesing og mini-konserter. Biblioteket vil med pop-up-biblioteket nå ut blant folk der de er, for å møte potensielle nye lånere og dermed øke utlånet.

Arbeidstid vil også brukes på økt digital formidling på ulike plattformer. Vi har i 2020 fått på plass egen hjemmeside som vi vil fylle med mye mer innhold. Blant annet vil vi utvikle en nettressurs på lokal litteratur med oversikt over lokale forfattere, Fauske-litteratur generelt og annet relevant innen lokal litteratur med relevante lenker osv.

Vi vil produsere flere korte filmer i vår serie» Boktips fra folket» der Fauske-folk framsnakker ei bok de liker etter inspirasjon av «denboka»- den nasjonale lesekampanjen for å fremme lesing blant unge (et prosjekt i bokåret 2019).

Vi vil også produsere flere skriftlige boktips og bokanmeldelser og involvere brukerne våre, særlig barn og unge, til å skrive og evt. også filme boktips som de får publisere på hjemmesiden vår, på Facebook- og Instagram-kontoen vår og gjerne også i lokalavisa Saltenposten.

Høsten 2020 holder vi skrivekurset «Anmeld boka» i Den kulturelle skolesekken (DKS) for alle 6.klassingene i Fauske kommune. Biblioteksjef har master i kunstkritikk og kulturformidling fra NTNU og er derfor en faglig ressurs i dette DKS-prosjektet. Skriveprosjektet «Anmeld boka» vil vi bygge videre på, slik at barn og unge som ønsker å skrive om bøker kan få produsere bokanmeldelser og bokkritikk. Tekstene (og evt. filmene) publiseres på hjemmesiden til biblioteket, og gjerne også i lokalavisa Saltenposten. I «Anmeld boka» får de prøvd seg som litteraturkritikere og litteraturanmeldere. De som vil, får levere litteraturkritikk og litteraturanmeldelser til publisering på bibliotekets ulike digitale plattformer (hjemmesiden, infoskjerm, boktips i bokhyllene mellom bøkene) og som nevnt, også få bokanmeldelser på trykk i lokalavisa. De må gjerne også skrive og/ eller lage filmsnutter med film-, spill og serie-anmeldelser. Ved å involvere barn og unge i et slikt formidlingsprosjekt om litteratur ønsker vi å skape en større interesse for og øke kompetansen om litteratur, lesing, skriving, litteraturkritikk og litteraturanmeldelse blant barn og unge på Fauske, og slik også skaffe oss flere unge bibliotekbrukere (det trengs) og øke utlånet til barn og unge på Fauske.

I «Regional plan for bibliotek i Nordland 2015-2025» står det at «Bibliotekene har en spesiell utfordring i å ha egne formidlingstiltak mot de som bruker biblioteket minst, og det er behov for kontinuerlig satsing på dialog for å knytte bibliotekbrukerne nærmere til tjenesteutviklingen» (s.18). Mål 1 er derfor at bibliotekene skal være aktive formidlere av litteratur, kultur og kunnskap. For å nå dette målet er det satt opp fire strategier i planen:
Bygge kompetanse på formidling, ha tilstrekkelige ressurser og prioritere aktiv formidling, anvende brukerorientert formidling for å rekruttere nye bibliotekbrukere og samle, dokumentere og formidle Nordlands kultur og historie. (s.18). Vi på Fauske bibliotek vil nå dette målet ved å prioritere og fokusere på digital formidling av lokal kultur og historie (Fauske-litteratur), involvere brukere i digitalt formidlingsarbeid i videreutvikling av DKS-prosjektet «Anmeld boka» og formidle aktivt ut til folk med pop-up-bibliotek for å rekruttere nye bibliotekbrukere. Slik vil vi opparbeide oss kompetanse og erfaring og i større grad enn i dag være aktive formidlere av litteratur, kultur og kunnskap.