sep

Mandag 2. september 2024, at 09:30 – 16:00
Drammen

Arrangør: Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold

Er du nysgjerrig på bibliotekenes forhold til bærekraft?
Har du interesse eller allerede ansvar for grønn omstilling i biblioteket ditt?

Velkommen til et nytt seminar i serien Grønne bibliotek.
Denne gangen samarbeider vi med Lier bibliotek og Drammensbiblioteket og møtes fysisk i Drammen.

Fra programmet

• Bli kjent med Res Bibliotheca – et samskapingsprosjekt i Lier. Prosjektet presenteres av Aleksander Kristung og Marte Bergsland fra Lier bibliotek

• Introduksjon til design thinking og mini-workshop med Susana Silvestre prosjektpartner i Res Biblioteca. Susana viser hvordan design thinking kan brukes som metode for godt samarbeid og samspill med innbyggerne.

• Ut av biblioteket og inn i Vogna – besøk i Vogna fra Lier! Vogna et mobilt laboratorium for samskaping som for anledningen er parkert på Papirbredden

• Fikseverksted på «Drammensk» – Drammensbiblioteket viser frem sitt nye Fikseri

• Idédugnad for uke 17, 2025 – hva kan vi gjøre? Hvordan kan bibliotekene bidra til å nå målene i FN17?
• Partnerskap for bærekraft – finn din prosjektpartner og del prosjektideer om nye bærekraftsprosjekter.
• Deling og diskusjon (kom med innspill i påmeldingen)

Vi håper du vil være med på Grønne bibliotek og styrke bibliotekenes bidrag til en bærekraftig samfunnsutvikling. Bærekraftig utvikling skjer både gjennom fysiske og mentale endringer, i Drammen skal vi jobbe med begge deler!

Deltakere fra Akershus, Buskerud og Østfold vil bli prioritert ved mange påmeldte.

Kostnad

Jobber du i Akershus, Buskerud eller Østfold er deltakelse gratis og lunsj inkludert.
Deltakere fra andre fylker betaler en egenandel for lunsj på kr 300,-

Praktisk

Vi oppfordrer alle deltakere til å bruke kollektivtransport. Papirbredden ligger en kort gåtur fra tog- og busstasjonen i Drammen.
Ta gjerne med din egen kopp til kaffe/te.

Arrangementets nettside