Digital festival åpnes på Nasjonalbiblioteket

Neste uke går Digital festival av stabelen på en rekke bibliotek rundt om i landet. Åpningen skjer på Nasjonalbiblioteket mandag 16. september, og her kan bibliotekansatte møte relevante aktører og høre spennende samtaler til inspirasjon.

– Digital festival ble arrangert som en pilot første gang i fjor, forteller prosjektleder Tordis Holm Kverndokk. Da var det tre bibliotek som deltok, og i år kan hvem som vil arrangere under paraplyen. Festivalen er initiert og drevet av Fylkesbiblioteket i Akershus, Deichman og Seniornett som jo driver digital opplæring på bibliotek i hele Norge.

Åpningen av Digital festival holdes på Nasjonalbiblioteket mandag 16. september, og blir en dag spekket med innhold. Den er åpen for publikum, men Kverndokk understreker at programmet er tenkt å være til inspirasjon for bibliotekansatte som jobber med opplæring i digitale ferdigheter, både til eldre og andre.

Se hele programmet til Digital festivals åpning her

– Vi har invitert en rekke aktører som man kan møte og prate med på forskjellige stands, forteller Kverndokk.
Av dem er Seniornett, Aldersvennlig by, som er Oslo kommunes målrettede arbeid for eldre i byen, Frogner bydel, Almas Hus og Ruter.

Programmet fra scenen er også rikholdig, og det streames fra Nasjonalbibliotekets hjemmesider.
Torgeir Waterhouse fra IKT-Norge holder foredraget “Mennesker og teknologi, er mennesket slave av teknologien eller superhelt ved hjelp av teknologi?”. I tillegg vil skuespiller Lise Fjeldstad samtale med ny leder av Deichman Hovedbiblioteket, Merete Lie.

Se streamingen her

For de som ønsker å lage egne arrangement under Digital festival, kan man finne alt promoteringsmateriell som er laget under Digital festivals gruppe på bibliotekutvikling.no (krever bruker/innlogging).